Een wollig stukje...

Na alle serieuze onderwerpen op mijn blogs van de afgelopen weken, is het nu eens tijd voor een luchtig, of moet ik zeggen 'wollig' stukje?

Ja, wollig, dat is het goede woord denk ik. Want, de afgelopen tijd kwam ik steeds meer mysterieuze kleine wollen bolletjes tegen hier in ons huis. Overal zag ik ze. Op het douchematje, in het bad, in de wasmachine, in de wasmanden en op de slaapkamers....
In eerste instantie leken ze op kleine pluisjes die uit nieuwe sokken kwamen of kleine stukjes wol die van een wollen trui zijn geplukt. Maar nee... bij nader inzien bleken het een ander soort bolletjes te zijn.
Even dacht ik ook dat het misschien te maken had met het raadsel van de kleine gaatjes in de t-shirts die veel mensen hebben op hun buik. Nooit van gehoord? Dan moet je zeker even naar dit artikel kijken.
Er moest iets anders aan de hand zijn dat mijn vreemde 'bolletjes' vraag op zou kunnen lossen.

Ineens, niet zo heel lang geleden hoorde ik erover. De bolletjes wol, meestal donkerblauw van kleur in ons geval, behoren tot het zogenaamde navelpluis. Deze grappige omschrijving is de benaming voor de opeenhoping van wollig materiaal in iemands navel. Op wikipedia blijkt het zelfs omschreven te staan, lees maar mee:

Veel mensen merken dat zo nu en dan een klompje pluis is verschenen in de navelholte. De oorzaak hiervan is lang aanleiding geweest voor speculatie, maar in 2001 heeft Karl Kruszelnicki van de Universiteit van Sydney, Australiƫ, systematisch onderzoek verricht om alle aspecten van navelpluis aan het licht te brengen. Zijn voornaamste bevindingen waren:
  • Navelpluis bestaat voornamelijk uit verdwaalde kledingvezels vermengd met dode huidcellen en lichaamshaar.
  • In tegenstelling tot wat verwacht wordt, schijnt navelpluis voornamelijk uit het ondergoed naar boven te migreren in plaats van neerwaarts uit hemd of andere kleding van het bovenlichaam. Deze migratie is het gevolg van de wrijving tussen lichaamsbeharing en ondergoed.
  • Bij vrouwen komt navelpluis minder voor vanwege hun kortere en fijnere lichaamsbeharing. Omgekeerd komt het bij oudere mannen meer voor vanwege hun ruwere en zwaardere beharing.
  • De blauwachtige kleur van navelpluis wordt veroorzaakt doordat de meeste kleding blauwe vezels bevat.
  • Navelpluis is volstrekt onschuldig en er is geen andere actie vereist dan het min of meer regelmatig verwijderen ervan.
Dr. Kruszelnicki's toewijding aan het oplossen van dit al lang bestaande mysterie werd zelfs beloond met een Ig Nobelprijs voor Interdisciplinair onderzoek in 2002!



Meestal zuig of ruim ik het gewoon op maar misschien is hetgeen deze man ermee deed nog een leuk idee want met zoveel mannen in huis, heb ik bergen navelpluis!

Graham Barker uit Perth, West-Australiƫ, staat in het Guinness Book of Records als recordhouder van het verzamelen van de meeste navelpluis. Hij verzamelt zijn navelpluis sinds 17 januari 1984 en heeft een gemiddelde hoeveelheid van 3,03 mg per dag. In tegenspraak met het onderzoek van Dr. Kruszelnicki is dat zijn navelpluis roodachtig van kleur is, ook al draagt hij zelden rode kleren. Het zou te maken hebben met het gebruik van rode handdoeken.

Wat een eenvoudig klein wollen bolletje al niet kan opleveren...





Reacties