Jongeren- en studentencoach Chiel Voerman

Chiel Voerman is bijna 10 jaar getrouwd met Corrieke en vader van Talitha (7), Nathan (5) en Joël (2). Naast zijn werk als jongerencoach is hij ook tekstschrijver via www.stukverderschrijven.nl * en werkt hij twee dagen in de week als tutor binnen het basisjaar van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort. 

Wat houdt het werk als jongeren- studentencoach nu precies in? Ik stelde Chiel een aantal vragen:

Wanneer ben je met jouw werk als jongeren- en studentencoach begonnen?
In 2013 heb ik mij aangemeld bij de KvK en ben ik gestart met Stuk Verder. Eerst noemde ik mij ‘nuchter hulpverlener’ maar dat werkte niet echt. Jongeren zoeken geen hulpverlener, een coach is een stuk stoerder. Toen ik als teamleider Onderwijs en Zorg werkte op een school voor voortgezet onderwijs, merkte ik dat ik een Stuk Verder kon komen met bepaalde leerlingen dan anderen. En het idee om voor mijzelf te beginnen, zat al langer in mijn hoofd.

Welke opleiding heb je gevolgd om dit werk te kunnen doen?
Ik heb hbo Sociaal Pedagogische Hulpverlening gedaan en af en toe wat kleine cursussen gevolgd. Door mijn werkervaring binnen de psychiatrie, de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en normaal begaafde mensen met autisme, heb ik voldoende bagage om jongeren goed te kunnen coachen. En met die ervaring heb ik acht jaar op een school voor voortgezet onderwijs rondgelopen als zorgcoördinator en leerlingenbegeleider. Ik voel niet de behoefte om allerlei registraties te halen. De jongere wordt daar uiteindelijk niet beter van en het past niet bij mij.

Je gebruikt een treffende naam als jongeren- en studentencoach: Stuk Verder. Hoe ben je aan deze naam gekomen?
Ja mooie naam hè? Het geeft precies weer wat ik wil met jongeren (en hun docenten). Ik wil ze gewoon een Stuk Verder brengen. Als coach weet ik niet alle antwoorden en dat hoeft ook niet. Als cliënt moet je niet afhankelijk van mij worden, dus het gaat om jou en ik help jou een Stuk Verderte komen. Dit zit blijkbaar in mij, want een collega gaf aan dat ik een leerling altijd uitzwaaide met de vraag: zo, kan je nu weer een Stuk Verder?

Hoe oud zijn de jongeren gemiddeld die bij jou aankloppen?
Verschillend hoor. Ik heb jongeren gehad die 16 waren maar ook 24 jaar.

Waarom heb je juist voor jongeren gekozen? Heb je iets speciaals met deze doelgroep?
Ja ik heb natuurlijk al die jaren op een school gewerkt. Ik vind het mooie van jongeren van 14-24 jaar dat ze zo knetterhard aan het groeien zijn. Het is voor velen heel hard werken om ouder te worden. Sommigen hebben moeite met het loskomen van ouders, anderen juist met het contact maken met hun ouders. Ze komen er vaak achter dat het toch prettig is om te communiceren en een uitlaatklep te hebben als je veel doormaakt. Jongeren houden van direct en duidelijk zijn en niet van gezeur. En zo ben ik. Dus dat past. En jongeren vinden het leuk om zichzelf in kaart te brengen en ik houd erg van het letterlijk in kaart /schema brengen van wat er gebeurt in een mensenleven.  
Jongeren vinden het fijn om te merken dat ze niet gek zijn als ik dat wat er in hun hoofd zit, kan vatten in een eeuwenoud schema vanuit de psychologie. Ik herken ook veel in deze doelgroep. Ik vond school vroeger vreselijk en ik verveelde mij kapot. Ik heb ook erg lang gedacht dat ik dom was, net als veel van de jongeren die ik nu tegenkom.

Wat vind je de grootste uitdaging aan het werken met deze leeftijdsgroep?
Het balanceren tussen vertrouwen en prikkelen. Jongeren moeten soms flink boos gemaakt worden voordat ze in beweging komen en tegelijk gaan ze alleen groeien als ze mij vertrouwen. Die balans vind ik spannend en leuk. En dat is ook wat zij zelf best fijn vinden al worden ze boos als pa en moe het doen.

Met wat voor soort problemen kunnen jongeren bij jou terecht?
Ik vind schoolgerelateerde problemen leuk. Motivatie, spijbelen, hoogbegaafdheid, ADHD, piekeren, etc. Maar ook psychosociale problemen doe ik graag: moeilijkheden thuis, leren leven met een stoornis; 'ik ben bang dat ik gek word, ik pieker te veel’ etc. Ik merk dat ik jongeren (en vaak natuurlijk eerst hun ouders) aantrek die een hekel hebben aan hulpverleners, die niet met zijden handschoentjes aangepakt willen worden, die een probleem hebben zonder definitie: er is van alles wat niet lekker loopt. En die puzzel ga ik graag maken. En veel van deze jongeren blijken uiteindelijk meerbegaafd te zijn. Niet dat ik van die etiketten houd, maar soms is het gewoon zo.

Begeleid je ook weleens jongeren samen met hun ouders of alleen de jongeren zelf?
Meestal alleen de jongeren. Vaak zijn jongeren zo opgejaagd door school en/of ouders. Uiteraard vanuit goede bedoelingen. Maar dan wil ik liever de jongeren weer in hun schoenen zetten en ondersteun ik hen eventueel een nieuw contact te leggen met hun ouders. Het gebeurt ook wel eens dat een bevriende psycholoog de ouders in behandeling heeft en dat hij mij vraagt om de jongere te begeleiden. Maar via de email coach ik wel ouders in hun zoektocht met de jongeren. Maar een gezamenlijk gesprek, prima, laat maar komen.

Hoe ga je precies te werk?
Dat is lastig. We beginnen vaak met een uitvoerig telefoongesprek met ouders en daarna een kennismaking met de jongere. Daarna beslissen we of we samen verder gaan. Vervolggesprekken plannen we zo vaak en zo snel achter elkaar als nodig en mogelijk is. Soms spreek ik jongeren in een spreekkamer en soms ook niet. Ik heb nu een cliënt die graag wil lopen tijdens het praten, dus ik ga naar zijn huis en vandaar gaan we samen wandelen met de hond. Overigens heb ik ook een speciaal ‘aanbod’ van wandelcoaching. Voor €66,- gaan we een halve dag de hort op samen. Dit is ook voor volwassenen, docenten, dominees, etc.  Gesprekken kunnen ook ’s avonds overigens.

Op welke manier geef je ‘Stuk Verder’ bekendheid?
Ik doe het rustig aan omdat ik dit nu doe naast het werk als tutor op de Evangelische Hogeschool. Dus ik schrijf wat blogs, twitter af en toe en probeer Facebook levendig te houden. Maar jongeren zijn van harte welkom.

Wat wil je zelf nog kwijt over je werk als jongeren- en studentencoach?
Dat ik je graag een Stuk Verder breng. Lees mijn blogs dan weet je hoe ik over de dingen denk. Als je je daarin kan vinden dan gaat een coaching traject slagen. Overigens, coaching kan ook via internet en e-mail. Op basis van waardebepaling achteraf.


*Opmerking (april 2019).
De website van Chiel die hierboven genoemd wordt, bestaat niet meer. 

Reacties