10 vragen aan... Wietske Noordzij

Mijn naam is Wietske Noordzij. Ik ben getrouwd met Lex, moeder en pleegmoeder. Na mijn opleiding ontwikkelingspsychologie heb ik jaren als jongerenwerker en trainer van kinder- en jeugdleiders gewerkt. Begin 2015 ben ik samen met mijn collega Erik Smit Raise Up begonnen, een kennis- en trainingscentrum op het gebied van weerbaarheid, preventie en pastoraat aan kinderen en jongeren. Vanuit Raise Up schrijven we onder meer boeken, werkboeken, artikelen, werkvormen en tools.

Wanneer is jouw ‘passie voor schrijven’ begonnen?
Om eerlijk te zijn, heb ik niet echt een passie voor schrijven! Ik heb wel een enorme passie om kinderen en jongeren en hun omgeving te versterken. Paul Abspoel, de directeur van Ark Media, heeft me overgehaald om te gaan schrijven. Ik had nooit gedacht dat ik dat leuk zou vinden, maar inmiddels heb ik, samen met Erik, drie boeken geschreven en staan de volgende boeken al op de planning. Daarnaast schrijf ik artikelen voor andere media en voor onze eigen organisatie Raise Up. Men zegt dat ik toegankelijk en prettig leesbaar schrijf. Ik vind het leuk om op deze manier mensen te inspireren en op te bouwen. Zo is het schrijven eigenlijk min of meer in mijn leven gerold.

Op welke manier komt jouw ‘christen-zijn’ terug in het schrijven van je boeken?
Het is er helemaal mee verweven, ik zou niet zonder kunnen. We schrijven onze boeken voor opvoeders (in de meest brede zin) of voor kinderen en jongeren met als doel ze iets mee te geven wat ze kunnen toepassen in hun eigen leven. Over het omgaan met leefstijlthema’s, pastorale thema’s of jeugdwerk bijvoorbeeld. Gods Woord is daarbij zo’n onuitputtelijke bron van wijsheid en inspiratie! Ik vind Psalm 16:11 een prachtige tekst: ‘U maakt mij het pad ten leven bekend’. Door ons schrijven heen willen we mensen helpen om dat pad te ontdekken en hen helpen Gods Woord toe te passen in de dagelijkse praktijk. 

Waar geniet je het meeste van tijdens het schrijven?
De start van een nieuw boek vind ik heerlijk: brainstormen, ideeën verzamelen en de eerste contouren van het boek tevoorschijn laten komen. Ik kan er ook echt van genieten als we een hele mooie zin hebben geformuleerd of als we een tip of werkvorm hebben gevonden waarmee we de theorie op een creatieve manier praktisch en inzichtelijk kunnen maken.

Wat is jouw favoriete plek om te schrijven?
Buiten, in de vrije natuur. Maar helaas is dat niet zo praktisch en schrijf ik vooral gewoon lekker thuis aan de eettafel.

Hoeveel tijd besteed je in een week aan het schrijven?
Dat wisselt heel erg, het schrijven is maar een deel van mijn werkzaamheden. Het is in ieder geval minstens een dag in de week. Eén of twee keer per jaar plannen Erik en ik een schrijfweek om echt helemaal in een boek te duiken en meters te maken.

Welke boeken heb je geschreven en met welk boek ben je op dit moment bezig? Kun je al iets vertellen over je nieuwste boek?
Ons eerste boek is Maak ze sterk (2014). We hebben daarna de eerste twee delen uit de Leefstijlserie geschreven: Eros online (2015) en All in the game (2016). Het derde deel verschijnt dit najaar en gaat over sociale media. Daarnaast schrijven we samen met een aantal anderen een klein boekje voor tieners en zijn we bezig met iets leuks voor gezinnen in samenwerking met Willemijn de Weerd.

Wat is je grootste fout die je gemaakt hebt als schrijver?
Een veel te strakke planning maken. Bij onze boeken ontwikkelen we ook werkboeken om met kinderen of tieners aan de slag te gaan met het thema. En rondom de publicatie organiseren we een themadag met workshops en seminars. We hebben dat één keer veel te strak gepland, waardoor we veel stress hadden om het werkboek op tijd af te krijgen, dat is niet handig ;).

Wat is het beste advies dat je een beginnende schrijver zou meegeven?
Het helpt mij om van tevoren te bedenken wat de boodschap is die ik over wil brengen en te bedenken voor wie ik het boek schrijf. Bij het schrijven houd ik mezelf die mensen als het ware steeds voor ogen. Ik vind het prettig om de lijnen van het boek uit te zetten: eerst de hoofdstukken met kort hun inhoud. Dan kiezen we een hoofdstuk uit om te gaan schrijven en maak ik eerst een indeling in het hoofdstuk met paragrafen en kort de boodschap per paragraaf. Daarna hoeven we dat alleen nog maar uit werken. In het begin kun je iemand uit je doelgroep vragen om mee te lezen en feedback te geven. Dit is bemoedigend en soms confronterend misschien, maar ook heel leerzaam.

Wie is jouw favoriete schrijver of schrijfster en waarom?
Ik hou erg van lezen, maar ik gun mezelf er bijna geen tijd voor. Ik lees nu vooral informatieve boeken voor mijn werk. Het klinkt misschien suf, maar ik kan er geen genoeg van krijgen om de Bijbel te lezen, die tijd neem ik wel. Dat is echt mijn favoriete boek, er staan zóveel mooie schatten in.

Wat is jouw droom als schrijver?
Mijn grootste droom is dat mensen door onze schrijfsels heen (opnieuw) mogen ontdekken hoe praktisch en hoe mooi de Bijbel is, en daarnaast dat we hen mogen bemoedigen en inspireren, zodat ze in hun dagelijks leven echt iets aan onze boeken hebben. 


Reacties

  1. Ha Wendy, wat een leuk interview weer. Ik ken Wietske Noordzij niet, maar door jouw blog nu wel ene beetje :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.