Weblog 'Liefde en Trouw'


Toen ik eind 2009 begon met bloggen, had ik nooit durven dromen dat ik in ruim vijf jaar tijd, zeven weblogs - met zeven verschillende onderwerpen - zou mogen bijhouden. Ik ben er erg dankbaar voor.
Het nieuwe weblog dat ik in mei van dit jaar begonnen ben Liefde en Trouw - is het namelijk het zevende en daarmee tevens ook het laatste weblog. (Zeven is immers het getal van de volheid).

Wanneer je om je heen kijkt, lijken de woorden vrijheid en blijheid populairder te zijn dan de woorden liefde en trouw. Binnen het huwelijk 'moet' er tegenwoordig van alles kunnen en wordt er zelfs door de media gestimuleerd om eens vreemd te gaan en er een tweede (of derde?) relatie op na te houden. Wanneer ik over dit laatste nadenk, word ik hier ontzettend verdrietig van. Dit is namelijk niet wat God bedoeld heeft toen Hij het huwelijk heeft bedacht.

De laatste jaren ben ik persoonlijk meer en meer onder de indruk geraakt van de waarde, diepgang en symboliek van het huwelijk. Het huwelijk is een unieke verbintenis die met geen enkele andere menselijke relatie te vergelijken is. De oorsprong van het huwelijk ligt dan ook niet bij mensen, maar bij God (Genesis 2:18-24).

In Zijn Woord wordt op verschillende plekken over het huwelijk gesproken. Lees bv. eens Maleachi 2: 14-15 en MattheĆ¼s 19:6. In Hooglied 4:9 en 10 wordt gesproken over de romantiek in het huwelijk, en in Efeze 5: 21-33 wordt duidelijk uitgelegd dat het huwelijk gebaseerd is op praktische liefde en niet alleen op gevoel. Als mannen en vrouwen zich inspannen om in hun huwelijk de liefde en trouw hoog te houden, dan wil God daar Zijn zegen over geven. Liefde en trouw zijn daarom ook de pijlers waarop een huwelijk steunt. Het zal je daarom niet verbazen dat mijn laatste weblog deze titel heeft meegekregen.

In het afgelopen voorjaar kreeg ik steeds meer het verlangen om te schrijven over het huwelijk en over liefde en trouw. Dit heeft een aantal redenen:
  • Dit jaar hopen mijn man en ik 25 jaar getrouwd te zijn. Het is een bijzonder jaar voor ons en daarom wil ik dit weblog dan ook aan Bram opdragen. (Inmiddels hebben wij dit jubileum op 18 oktober j.l. mogen vieren).
  • Doordat mijn man in april-mei een week is weggeweest naar Duitsland voor de Putten-Ladelundloop, ben ik tot de ontdekking gekomen hoe zeer ik op mijn man gesteld ben en hoe blij en gelukkig ik met hem ben. (Blijkbaar moest mijn man eerst een tijdje weg zijn, om erachter te komen dat ik nog veel meer van hem houd dan ik dacht).
  • De laatste tijd is er oa. in de Visie van de EO veel aandacht besteed aan het huwelijk. Deze artikelen prikkelden mij en zetten mij nog meer aan het denken over het huwelijk.
  • De campagne van de SGP over 'Liefde en trouw' is een geweldig initiatief. Op mijn weblog wil ik ook regelmatig aanhalen en benadrukken hoe belangrijk het is om in je huwelijk te investeren en trouw te blijven aan je partner.
  • Vorig jaar hebben mijn man en ik de Marriage Course gedaan en deze heeft een aantal dingen voor ons (opnieuw) helder gemaakt in ons huwelijk. Ik zou hier graag nog eens iets over willen delen.
  • Elizabeth George noemt in haar boek  Een vrouw naar Gods hart een zevental prioriteiten. Over zes van deze zeven onderwerpen schrijf ik op mijn blogs, een blog over het huwelijk ontbrak hier naar mijn idee nog. Door dit weblog te starten is voor mijn gevoel 'het kringetje rond' en is het in balans.
  • Hoofdstuk 6 uit het boek Wake Up! beschrijft het Joodse Huwelijksritueel als bijzonder schaduwpatroon. Deze beschrijving is zo mooi, dat ik hier graag nog eens iets over deel op dit weblog.
Op het weblog Liefde en Trouw kunnen jullie allerlei blogberichten lezen die te maken hebben met het huwelijk. Het zullen veelal (zelfgeschreven) artikelen zijn maar ook boekrecensies, links naar informatieve websites, bijbelstudies of bemoedigende citaten.





Reacties

  1. Van harte gefeliciteerd met jullie zilveren huwelijksverjaardag. Leuk om te lezen dat we op dezelfde datum getrouwd zijn, maar dan 11 jaar later.

    Groetjes Anja Snijders

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan wil ik jullie ook alsnog van harte feliciteren Anja!

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd nog Wendy met deze mijlpaal. Ik ga je nieuwe blog opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marja. Leuk dat je gaat kijken!

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.