27 september 2015

Wees Wakker!

'Wees wakker!' is de titel van de campagne die Open Doors gestart is vanwege het zestigjarig bestaan van de organisatie. Een pakkend thema dat verleden, heden en toekomst van de organisatie kort en bondig beschrijft.

Het begon in 1955 toen oprichter Anne van der Bijl (inmiddels 87 jaar) voor het eerst naar Polen afreisde om daar deel te nemen aan een groot jeugdfestival in Warschau. Zijn eigenlijke doel was om christenen in Polen te ontmoeten en hen te bemoedigen. Dat lukte. Tijdens zijn verblijf werd hij gegrepen door de Bijbeltekst 'Wees wakker en versterk het overige dat dreigde te sterven.' (Openbaring 3:2). Dat was hét moment waarop hij definitief wakker werd geschud. Daar werd de basis gevormd van een missie die nu 60 jaar onderweg is.

In het boekje 'Wees wakker' neemt Anne je mee in een aantal van zijn ervaringen. Momenten die hem wakker hebben gemaakt en gehouden. En momenten die hij ons als lezers voorhoudt. Anne's verhalen worden afgewisseld met verhalen uit het veld en op de lezer gerichte 'Wees wakker!-momenten.'

Open Doors heeft een droom: dat we als individuele christenen, en als kerken en gemeenten wakker zijn en blijven voor de vervolgde kerk. En dat vervolgde christenen dat écht zullen merken.
De directeur van Open Doors Nederland - Ruud Kraan- schrijft in het voorwoord van het boekje dat hij hoopt dat het boekje zal inspireren en tot zegen zal zijn.

Een pakkend fragment uit het boekje:

"Wat doet gebed? We zeggen vaak: 'Gebed verandert dingen.' Maar gebed verandert in eerste instantie helemaal niets. Behalve jezelf. 'Door gebed gebeurt er wat. ' Ja, maar wel door mij. Natuurlijk verhoort God gebeden, maar in de eerste plaats bidden we zodat we zelf worden veranderd. En dat is hoognodig, want...

... we willen wel bidden, maar niet betrokken raken;
... we willen wel bidden, maar niet veranderen;
... we willen wel bidden, maar het mag ons niet teveel kosten. Zeker geen tijd

Heb je interesse in het boekje 'Wees wakker!'. Je kunt het bij Open Doors hier gratis aanvragen.


4 opmerkingen:

  1. Ik heb Anne v.d.Bijl vaak horen spreken. Hij is een echte geloofsgetuige en heeft heel veel gedaan. Het is heel bemoedigend zijn verhaal te lezen, en alle eer gaat naar Jezus. Dank je, Wendy, dat je het deelt op je blog. Misschien ga ik er ook wat aandacht aangeven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is inderdaad een begaafd spreker, juist omdat hij ook zoveel heeft meegemaakt.
      Ik ben benieuwd of je er ook over gaat bloggen ;)

      Verwijderen
  2. 60 jaar alweer, goed en jammer tegelijk eigenlijk. Anne vander Bijl is een echt voorbeeld voor mij, ik bewonder zijn moed en doorzettingsvermogen en geloof om bergen te verzetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis