10 vragen aan... Janneke Burger

Mijn naam is Janneke Burger- Niemeijer. Ik ben getrouwd, moeder, theologe, hoofdredacteur van het magazine Jente en een enthousiast blogger.

Wanneer is jouw ‘passie voor schrijven’ begonnen?
Als kind schreef ik dagboeken en verhaalboekjes. Ik knipte figuren uit de dikke Wehkamp brochure en vertelde daar een verhaal omheen. Vreselijk zoet natuurlijk, maar wel grappig! Ik ben altijd blijven schrijven in dagboeken en brieven, hoewel ik de laatste jaren weinig dagboek schrijf.

Op welke manier komt jouw ‘christen-zijn’ terug in het schrijven van je boeken?
Mijn boeken helpen je om in je gezin vaste momenten met elkaar en met God te delen. Het moment van naar bed gaan (boek “Truste!”), het moment van samen eten (boek “Eet ze!”) en de weken voor Kerst (boek “We zien Hem dichterbij komen”).

Waar geniet je het meeste van tijdens het schrijven?
Ik geniet van het maken van mooie zinnen, maar ook dat ik voor me zie hoe kinderen en volwassenen het boek zullen gebruiken en hoe ze er plezier aan zullen beleven. Ik geniet ervan om met mooie zinnen en goede vragen mensen iets van God, iets van de Bijbel, iets van de kracht van het christelijk geloof mee te geven.

Wat is jouw favoriete plek om te schrijven?
Op de bank in mijn woonkamer. Maar soms ook op het bankje in de speeltuin of bij een kop koffie in de HEMA.

Hoeveel tijd besteed je in een week aan het schrijven?
Ik probeer een aantal uur in de week te schrijven. Maar dat gaat natuurlijk niet altijd om een boek; ik schrijf ook blogteksten en artikelen voor in Jente. Een boek heb ik tot nu toe in een kortere tijd geschreven, dus dan is het wat hectischer.

Welke boeken heb je geschreven en met welk boek ben je op dit moment bezig? Kun je al iets vertellen over je nieuwste boek?
Na “Truste!” en “Eet ze!” werk ik nu aan een zelfde soort boekje, een praatboek met leuke vragen en uitdagingen, maar dan voor opa’s en oma’s en hun kleinkinderen.

Wat is je grootste fout die je gemaakt hebt als schrijver?
Elke taalfout is vreselijk ;-) Maar ik zie mezelf niet echt als schrijver, daarvoor heb ik te weinig geschreven…

Wat is het beste advies dat je een beginnende schrijver zou meegeven?
Kilometers maken. Gewoon beginnen, misschien wel met een weblog. Dan oefen je jezelf en laat je mensen meelezen. En mensen vragen om kritisch mee te lezen.

Wie is jouw favoriete schrijver of schrijfster en waarom?
Ik werd erg geïnspireerd door Ann Voskamp omdat ze genade en het gewone leven zo mooi kan combineren. Ik bewonder Corien Oranje erg omdat ze zoveel verschillende soorten teksten schrijft en ze kan het allemaal goed! En tenslotte Marieke Eyskoot omdat haar boek over Eerlijke Kleding (“Talking Dress”) zo fantastisch goed geschreven is!

Wat is jouw droom als schrijver?
Ik zou graag wat meer rust hebben om een groter project aan te pakken. Maar rust past niet erg goed bij me, dus ik weet het niet… ik hoop gewoon dat er steeds een mooi project langskomt om aan te werken!


          

Wil je meer weten of lezen over Janneke, kijk dan eens op haar weblog www.jannekesjoligewereld.blogspot.nl 


Reacties

  1. Leuk! Erg interessant om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk interview Wendy, en wat een leuk filmpje zeg, had ik nog niet gezien van haar!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.