Jonge generaties vrouwen stoppen minder vaak met werken als ze kinderen krijgen.


Jonge generaties vrouwen stoppen minder vaak met werken als ze kinderen krijgen.
Dat blijkt donderdag 29 januari uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van de huidige generatie 35-jarige vrouwen met partner werkt 75 procent. Dit tegenover ruim de helft van de generatie 35-jarige vrouwen die geboren zijn in de jaren vijftig. Dezelfde verschuiving vindt plaats bij de 45- en 55-jarige vrouwen met partner.

Voor de generatie 25-jarigen is de arbeidsparticipatie veel minder toegenomen. De reden hiervan is dat het merendeel van deze vrouwen werkt en geen kinderen heeft.

Stel
De meeste stellen in Nederland hebben tegenwoordig een voltijdbaan gecombineerd met een grote deeltijdbaan (20 tot 35 uur). Ruim de helft van de huidige generatie 35-jarigen werkt in deze combinatie, tegenover 29 procent van de oudere generatie.

Een stel met één werkende partner komt daarentegen steeds minder vaak voor. Van de huidige generatie 35-jarige vrouwen is dit 18 procent. Begin jaren vijftig lag het percentage op 38 procent.


Op de website van het CBS kun je nog verder lezen over de cijfers
Bron: nu.nl




Reacties

  1. Triest, deze gegevens. Ik ben het dan ook eens met het stukje dat je plaatste op 15 januari. Heerlijk om juist wel thuis te zorgen voor de kinderen. Dat doe ik met vreugde! J.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het belangrijk om te blijven werken als ik kinderen heb. Of ik een deeltijdbaan heb (zo'n 16-24 uur) en mijn man een voltijdbaan of andersom maakt me niet uit. Een baan betekent niet alleen werken buiten de deur en inkomsten, maar ook sociale contacten. Ik vond het altijd fijn als mam als huismoeder altijd thuis was als ik uit school kwam, maar als ik er nu op terugkijk had ik het voor fijn gevonden als ze wat vriendinnen had gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben een thuisblijfmoeder mét vriendinnen ;).
      Deeltijdwerkende vriendinnen weten dat ze (bijna) altijd terecht ku nnen voor een bakkie.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.