Waar trek je de grens?


In de groep op Facebook* speciaal voor 'managers van het gezin' melden zich regelmatig moeders aan. Erg leuk! Zo nu en dan zit er ook een moeder bij die gaat rondsnuffelen in de groep en er dan achterkomt dat ze eigenlijk niet thuishoort in de groep. Voor haar beleving werkt ze dan 'teveel' buitenshuis om zichzelf echt 'thuisblijfmoeder' te kunnen noemen. Vaak verlaat deze moeder dan ook weer de groep op eigen initiatief.

Eerlijk gezegd vind ik die grens ook moeilijk te bepalen. Sommige moeders werken een paar uur buitenshuis en verdienen hierdoor iets bij, andere moeders één ochtend of zelfs meerdere ochtenden in de week. De vraag die bij mij bovenkomt is dan: 'Wanneer zeg je van jezelf nog dat je 'fulltime manager van het gezin' bent en wanneer niet meer? (Soms wordt er bv. naar je beroep gevraagd op bepaalde formulieren).

Wikipedia geeft deze omschrijving: "De huisvrouw wordt in het bevolkingsregister aangeduid als iemand 'zonder beroep'. De parttime werkende huisvrouw heeft in dat register het beroep dat zij in deeltijd uitoefent. De huisvrouw wordt niet tot de actieve beroepsbevolking gerekend aangezien zij geen betaalde arbeid verricht. Hiertoe wordt zij wel gerekend zodra zij voor 12 uur of meer per week betaalde arbeid verricht."

12 uur of meer betaald buitenshuis werken wordt dus als 'grens' aangehouden. Persoonlijk vind ik dat toch vrij ruim aangehouden. Dat zijn toch al gauw drie ochtenden per week. Maar... ik 'moet' natuurlijk ergens een grens trekken en voor de Facebookgroep wil ik ook deze grens aanhouden.

Dus alleen voor moeders die 12 of meer uren buitenshuis werken, is dit weblog en de bijbehorende Facebookgroep misschien minder geschikt.

*De Facebookgroep bestaat inmiddels niet meer

Reacties

  1. Interessant vraagstuk! Ik werk vanuit huis, maar voel me wel thuisblijfmoeder. En ik draag fulltime moederen ook een warm hart toe.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja lastig, als je een grens moet bepalen. Ik ben in elk geval een thuisblijfmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.