Thuis zijn bij je kinderen heeft veel voordelen

Wanneer je er als moeder voor zou kiezen (vaker) thuis te zijn bij je kind(eren), heeft dit naar mijn mening de volgende voordelen:

  • Er is wat meer rust en regelmaat in het gezin.
  • Je kinderen hebben hun eigen speelgoed bij de hand en slapen in hun vertrouwde bed.
  • Je kunt langer borstvoeding geven als je thuis bent bij je baby.
  • Je kunt meer betrokken zijn bij de dingen die je kind doet op en voor school. Je kunt vaker en beter oefenen met huiswerk en je hebt meer tijd om te overhoren.
  • Het aantal gameverslaafde kinderen zal misschien wel afnemen omdat er meer begeleiding en toezicht is in huis m.b.t. het computergebruik.
  • Je kunt vaker en meer gezonde maaltijden op tafel zetten omdat er meer tijd is om boodschappen te doen en een maaltijd te bereiden.
  • Je kunt je kinderen betrekken bij het koken en er samen de tijd voor nemen.
  • De zindelijkheidstraining van je kind verloopt vaak sneller omdat je hier meer tijd voor hebt.
  • Opa en oma hoeven niet meer zo vaak op te passen dus zij hebben weer tijd voor andere dingen.
  • In de vakanties ben je thuis bij de kinderen en heb je tijd om een keer iets bijzonders met hen te doen of maken.
  • Je kunt meer betrokken zijn bij wat er op de (basis)school van je kind gebeurt. Je kunt eventueel helpen bij activiteiten of uitjes.
  • Je hoeft niet ’s avonds nog van alles te doen in je huishouden dus je hebt meer tijd om met je man door te brengen en tijd in je relatie te investeren.
  • Je hoeft je geen zorgen te maken over oppas wanneer je kind ziek is. Je kunt gewoon bij hem of haar thuisblijven.
  • Je spaart de kosten uit van een schoonmaakster, kinderopvang, buitenschoolse opvang en een tuinman.
  • Wanneer jij ervoor kiest om manager van het gezin te zijn, komen er meer betaalde banen beschikbaar voor mensen die al langere tijd werkloos zijn en een baan zoeken.

De lijst is natuurlijk eindeloos langer te maken. Welke voordelen ondervind jij of kun jij nog bedenken?




Reacties

  1. Schoonmaakster tuinman???? Meen je dit nu serieus? en sommige dingen slaan gewoon nergens op, alsof een werkende mama minder tijd heeft en minder doet met de kinderen, Het is waar je je prioriteiten stelt, met geld, werk, tijd, maar vooral ten op zichte van je kinderen.

    Ik ben dus een alleenstaande ouder, en mijn kinderen slapen dus NIET bij een ander in bed, we eten gezond en ik kan met veel dingen gewoon mee doen met school, omdat er tegenwoordig veel per e-mail en co gaat, en game verslaafde kinderen??? Laat me even niet lachen, dit ligt ook aan je opvoeding, wij gaan veel naar buiten, veel knutsel spullen en we zijn vaak in de biesbosch en in het gewone bos te vinden.

    Je kind ziek, dan overleg je met je baas en neemt hiervoor ouderschapsverlof, vrije dagen of iets anders op.

    EN in je relatie te investeren doordat je in de avond je huishouden niet hoeft te doen, zo te lezen had je daar dan toch je tuinman en schoonmaakster voor als je werkte????? Beetje dubbel dit allemaal.
    Als je slim bent doe je in de ochtend om 5 uur op staan en doe je tot half zeven zeven uur alles wat een thuisblijf mama dus schijnbaar heel de dag over doet. En dan doe ik er nog elke dag de badkamer, wc, keukenblok, stofzuigen. en alles klaar zetten voor de hele dag (zoals kleding en eten) doe ik de avond er voor. Daardoor blijft er nog meer als genoeg tijd voor de kleine over, en zindelijk maken... gaat ook makkelijk als de kleine andere kindjes naar de wc ziet gaan, dan willen ze dit vanzelf.
    Vakanties is ook een mouw aan te passen,

    En die van regelmaat... kan er alleen maar om lachen, hier bij school zie ik vrouwen die thuis blijven, dat de kinderen zich naar mama's moeten aanpassen inplaats van dat de mama's rekening houden met de kinderen, dus hoezo regelmaat, ik denk dat een gezin dat werkt en mama ook werkt meer regelmaat heeft en beter ingedeeld is voor de kinderen als zonder. En de tijd beter en meer op elkaar afgestemd is omdat mama (en/of papa) er al niet zoveel is.

    Ik kan alleen maar mn wenkbrauwen omhoog doen en me afvragen of je dit nu serieus meent, dit is zo achterhaald en een misselijke sneer naar ouder(s) die werken om hun kind alles te geven en niet afhankelijk te zijn van anderen.

    Misschien niet zo bedoeld maar het komt kleinerend en snerend over naar werkende moeders, die soms niet anders kunnen en ook thuis zouden willen blijven, maar dit alles doen om een dak boven het hoofd te hebben en hun kind(eren) alles te kunnen geven.

    Alles is zoals bekrompen of ruimdenkend je het bekijkt, zo zitten er aan beide dingen haken en ogen aan, maar zoals al gezegd, soms kan je niet anders, denk daaraan voor je mensen veroordeelt die werken.

    Ruby mama van drie (verschillende leeftijdscatogerien) , alleenstaand en zonder alimentatie en co

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ruby mama, ik heb even getwijfeld of ik je bericht wilde publiceren maar als dit jouw oprechte mening is, dan moet ik dat toch maar doen.
      Ik kan er veel over zeggen maar wil alleen maar kwijt dat de punten die ik genoemd zijn zeker niet kwetsend of snerend zijn bedoeld. Veel punten zijn geschreven op basis van ervaring en van wat ik van anderen hoor en bij anderen zie. Natuurlijk geldt niet alles voor ieder gezin en ik weet ook dat er moeders zijn die dolgraag thuis zouden willen zijn bij hun kinderen maar dat niet kunnen om diverse redenen.
      Sorry als ik je hiermee gekwetst heb, ik heb het meer bedoeld als een bemoediging voor moeders die wél de keuze hebben gemaakt thuis te zijn of in dubio staan om dit te doen.
      Ik wens je heel veel sterkte en zegen toe bij de opvoeding van jouw drietal.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.