'Ik ben zó blij met je'

Sinds januari van dit jaar help ik mijn zus en zwager één ochtend in de week in het huishouden. Omdat hun gezondheidstoestand zodanig is dat zij niet alles zelf kunnen doen, ben ik sindsdien een welkome 'helpende hand'. Stoffen, zuigen, dweilen, strijken, schoonmaken, opruimen en uitzoeken, alles komt - via een handig opgezet systeem - elke keer voorbij. In het begin moest ik even wennen en een bepaalde handigheid en een goed ritme zoeken maar eerlijk gezegd loopt het nu als een trein ;)

De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking dat het huishouden doen, zowel bij mijn zus als in ons eigen huis, toch wel een heel dankbaar beroep is. Eigenlijk is het jammer dat er in onze maatschappij nog zo weinig waardering is voor deze bediening. Het is namelijk iets wat bij iedereen elke dag terugkomt. Iedereen wil tenslotte van een schoon bord eten, een lekkere maaltijd nuttigen en schone sokken en onderbroeken aan kunnen trekken. Waarom wordt er soms toch zo vaak gedacht dat het huishouden 'er wel even bij' wordt gedaan alsof het niet belangrijk is?

Ik ben blij dát ik er de tijd voor heb en het kan doen hier in mijn eigen huis maar ook bij mijn zus. En het mooiste is dat zij het zo ontzettend waardeert en regelmatig tijdens het werken roept: 'Ik ben zó blij met je'.
Dank je wel lieve zus! Er is geen mooier compliment dat ik kan krijgen :) Ik vind het geweldig om je op deze manier te kunnen helpen. En ook maak ik maar even van de gelegenheid gebruik om te zeggen dat je zulke heerlijke dingen kookt en bakt voor ons elke week! Het is heerlijk om onder het genot van de geur van versgebakken brood in jullie huis het huishouden te doen!

Misschien geniet jij - als lezer - helemaal niet van het huishouden doen en zie je het als een noodzakelijk kwaad. Misschien kan ik je bemoedigen met deze woorden:

"Heb je genoeg van al dat afwassen, dweilen, stofzuigen en afstoffen en het opruimen van andermans rommel? Ik weet hoe je je voelt. Maar toch is het de moeite waard! Dat kan het in elk geval zijn. Jij en ik weten dat liefde de sterkste drijfveer ter wereld is. Dus houd van je huis: houd ervan om thuis te zijn, doe je huishouden met liefde, waak erover met liefde, en... ruim de rommel op met liefde.
Liefde stelt je in staat om je huishouden aan te pakken en het in de hand te houden en daarin uit te blinken. Vraag de Here om in je hart passie aan te wakkeren om je huishouden aan te pakken op Zijn manier... met een liefdevol, dienend en opofferend hart. Geen enkele taak is te zwaar en geen klus is zinloos zolang als Hij het fundament is."

E. George

Reacties

  1. Ik ben huishoudelijke hulp bij 3 oudere mensen, en wat geeft het mij voldoening als ik ze weer met een schoon en net huis achter laat.
    En als ik een weekje vrij ben geweest wordt ik omhelst omdat ze me zo gemist hebben.
    Beter werk kan ik me niet voorstellen.
    En natuurlijk is het heerlijk als manlief thuiskomt en zegt, wat ziet het er allemaal schoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor je mooie stukje! het lijkt vaak zo'n nutteloos werk, je doet het voor je gevoel allemaal voor niks, maar het is niet zo, precies zoals je in dat stukje schrijft

    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dit een heel mooi stukje. Omdat ik beperkte bewegingsvrijheid heb in mijn r. schouder kan ik niet alles meer. Nu zie ik pas hoe bevoorrecht ik was, toen ik het huishouden deed zonder pijn en zonder beperking.

    Ik ben op zoek naar een huishoudelijk hulp voor vier uurtjes in de twee weken ;) Huishouden doen is geen nutteloos werk. Het is geweldig om een gezellig thuis te creëren.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.