10 vragen aan .... Arie de Ruiter

Vanaf vandaag hoop ik af en toe een (on)bekende schrijver of schrijfster in het zonnetje te zetten die een passie heeft voor schrijven.

Schrijver Arie de Ruiter mag de spits afbijten:

Arie de Ruiter werd in 1953 geboren in Giessen - Nieuwkerk, een dorp in de Alblasserwaard dat inmiddels in andere gemeenten is opgegaan. Hij was het zevende kind in een gezin dat uiteindelijk elf kinderen zou tellen. Na de lagere school ging hij naar de Mulo, die hij met een Mulo-b diploma afrondde.
In zijn jonge jaren kenmerkte hij zich als een avontuurlijke en reislustige jongeman. Zo woonde en werkte hij enige tijd in een kibboets in Israël, liftte van kust tot kust Canada over, en nam hij deel aan een overland-expeditie naar het hart van Afrika. Tussendoor had hij diverse - voornamelijk administratieve - baantjes.
Rond zijn dertigste pakte hij het studeren op. Hij behaalde het Praktijkdiploma Boekhouden en het diploma Moderne Bedrijfs Administratie, waarmee hij zich in de volgende jaren tot een vaardig en ervaren administrateur zou ontwikkelen.
In de loop van de jaren begon zich in hem het schrijverstalent te ontwikkelen. Met het notuleren van vergaderingen, het schrijven van columns, gedichten en verhalen in verenigingsblaadjes ontwikkelde hij het vermogen om gedachten en gevoelens goed in woorden om te zetten. Dit resulteerde uiteindelijk in de uitgave van de boeken die op zijn website worden genoemd. In zijn boeken laat Arie de Ruiter iets zien van zijn brede algemene interesse, zijn christelijke levensovertuiging en zijn gigantisch gevoel voor humor.
Zoals vele anderen heeft hij ook zijn diepe dalen in het leven gekend. Zo heeft hij reeds op 54-jarige leeftijd zijn beroep als administrateur om gezondheidsredenen neer moeten leggen. Hij prijst zich echter gelukkig, dat hij altijd weer de veerkracht gevonden heeft om uit het dal omhoog te krabbelen en de draad van het leven weer op te pakken.

Arie de Ruiter woont in Harderwijk.

Wanneer is jouw ‘passie voor schrijven’ begonnen?
Ongeveer rond de eeuwwisseling. Toen had ik een hobby om zomaar wat kleine verhaaltjes te schrijven. Een aantal daarvan zijn later gebundeld in het boek “Lelies”.

Op welke manier komt jouw ‘christen-zijn’ terug in het schrijven van je boeken?
Ai! Moeilijke vraag. Ik denk dat ik in mijn schrijven net zo probeer te zijn als in mijn dagelijkse leven. En dat is leven met respect voor de schepping, de Schepper en de medemens. In de praktijk van het schrijven, komt dat erop neer dat ik kwetsende en blasfemische uitspraken vermijd. Mijn eerste boek “Lelies” was speciaal geschreven voor het christelijke lezerspubliek. Mijn historische romans zijn voor een breder publiek toegankelijk. Weliswaar komt het geloof daarin aan de orde, maar dat is niet te vermijden omdat de vroegere samenleving doordrenkt was met de christelijke levensvisie.

Waar geniet je het meeste van tijdens het schrijven?
Op een gegeven moment worden de figuren die je in je boek opvoert levensechte personen voor je. Ze gaan hun eigen leven leiden, en als auteur hoef je alleen maar op te schrijven wat er gebeurt. Je zit in 'de flow', heet dat dan. Hoe gek het ook klinkt…, op dat moment ga je van je verzonnen 'geesteskinderen' houden. Dat is denk ik het mooie van het auteurschap.

Wat is jouw favoriete plek om te schrijven?
Achter mijn computer in mijn studeerkamer.

Hoeveel tijd besteed je in een week aan het schrijven?
Soms een uur of acht, meestal minder. Ik ben geen broodschrijver, die per jaar vier of meer boeken op de markt brengt. Het is gewoon mijn passie, waar ik plezier aan wil blijven beleven.

Welke boeken heb je geschreven en met welk boek ben je op dit moment bezig? Kun je al iets vertellen over je nieuwste boek?
Lelies, verschenen in 2004
Koopman in de Gouden Eeuw, verschenen in 2011
De getrouwde monnik, verschenen in herdruk in 2012
Informatie over deze boeken is te vinden op mijn website www.boekarie.nl

Naar ik hoop, verschijnt dit jaar weer een nieuwe roman. Deze keer zal het geen historische roman zijn, maar een met een maatschappelijk-sociaal item.  De hoofdpersoon, Carmen, maakt een valse start in het leven. Daardoor kan ze in haar kindertijd niet echt gelukkig zijn. Als ze puber is, komt ze in een draaikolk terecht, een neerwaartse spiraal waaruit ze niet kan ontsnappen en uiteindelijk de dood letterlijk in de ogen kijkt. Alleen een engel kan haar dan nog redden…  De roman over Carmen ligt nu bij mijn redacteuren.
Het boek dat ik momenteel aan het schrijven ben, speelt zich af op de Noord-West Veluwe. Jaartal: 1863. Een vuile herder, een stroper, een landheer en een arrogante herenboer zijn de hoofdpersonen. Er gebeurt van alles: mensen trouwen, kinderen worden geboren, andere mensen sterven, er wordt gezaaid en geoogst. Het wordt weer een levensecht beeld van een periode uit het verleden. Maar wat dit alles te maken heeft met het lijk, dat in 1987 in Ermelo gevonden wordt…, dat vertel ik nog niet.

Wat is je grootste fout die je gemaakt hebt als schrijver?
Weer een moeilijke vraag. Ik weet het echt niet. Misschien dat ik mij vooraf niet gerealiseerd heb, dat je er met het schrijven van een boek nog lang niet bent. Je werk bekend maken bij een groter publiek hoort er tegenwoordig ook bij. Het kost je bloed, zweet en tranen voordat je eindelijk erkenning krijgt…, áls je dat ooit krijgt.

Wat is het beste advies dat je een beginnende schrijver zou meegeven?
  • Schrijf alleen omdat je het leuk vindt.
  • Zorg dat je meelezers hebt, die niet bang zijn om gedegen kritiek op je werk te leveren.
  • Laat je werk redigeren, voordat je het op de markt brengt.
Wie is jouw favoriete schrijver of schrijfster en waarom?
Isabel Allende kan prachtige boeken schrijven. De levens van gewone mensen, maar ook de misstanden op het Zuid-Amerikaanse continent weet ze boeiend te beschrijven.
Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik van de huidige Nederlandse professionele schrijvers geen hoge pet op heb.

Wat is jouw droom als schrijver?
Mijn droom is dat veel mensen van mijn boeken zullen genieten.

Meer informatie over Arie de Ruiter en zijn boeken kun je vinden op: www.boekarie.nl 


Reacties

  1. He, leuk zeg... een interview. Ik doe dat wel eens op mijn engelse blog, maar het komte r steeds neit van om het ook op de NL blog te doen. Arie bijt de spits af, super!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.