'Vereenvoudigen' - een hele kunst

Al een aantal weken ben ik in huis bezig met 'vereenvoudigen'. Om het anders te zeggen: opruimen, herschikken, vervangen, weggooien, uitzoeken, naar de kringloop brengen en uitdelen.

De maand september heb ik mijn computer helemaal 'opgeschoond' en gekeken wat er allemaal weg of eenvoudiger kon en op dit moment is ons huis aan de beurt. Mijn huishouden zelf heb ik voor het grootste deel op orde en werk volgens een bepaald schema. Ik probeer het bij te houden en schoon te houden. Hierover heb ik al eens een serie blogberichten gepubliceerd.

Wat ik nu aan doen ben, is niet zozeer schoonmaken maar meer gericht op het kijken naar het gebruik van alle spullen die ik in huis heb. Het blog 'Simplify Life'  heeft mij hierbij bijzonder geïnspireerd. Ik heb er dan ook de term 'vereenvoudigen' aan gegeven en dit steeds in mijn agenda gezet.
Ik heb het hele huis verdeeld in bepaalde delen en elk week neem ik een ander deel onder handen. In totaal ben ik er zo'n acht weken mee bezig. De verdeling is zo: woonkamer, keuken, slaapkamer, wc's/badkamer, hal/overloop/voorzolder, zolder, kelder, kantoor/bijkeuken/meterkast.
Per vertrek kijk ik of de spullen die er staan nodig of overbodig zijn of ze aan vervanging toe zijn, of ze goed staan op de plek waar ze staan of ze aangevuld moeten worden of gewoon eens moeten worden opgefrist of ze weggegooid kunnen worden of weggegeven enz.
Elk hoekje van het huis, dus ook elke lade en elke kast komt aan de beurt.
Ik kan er enorm van genieten hiermee bezig te zijn en de tijd vliegt voorbij. Ik heb de kringloopwinkel en onze jongste dochter die haar uitzet bij elkaar spaart, al diverse keren verblijd maar daarnaast heb ik nog een idee. Ik las het in de handige 'Organizing' agenda.
Je kunt namelijk in een mand of doos allerlei spulletjes doen die je niet meer gebruikt maar die nog wel goed, schoon en bruikbaar zijn. Bv. 15 dingen. Je geeft deze mand aan iemand anders bv. je buurvrouw en die mag er uithalen wat ze wil. Wel moet zij dan de mand weer aanvullen met haar eigen spulletjes die zij weg wil doen zodat er weer 15 dingen inzitten. Zij geeft dan de mand weer door aan de volgende buurvrouw. Na verloop van tijd komt de mand weer bij je terug en heb je zelf ook keuze uit allerlei leuke dingen die je misschien nét nodig hebt. Mocht er niets bijzitten dan geeft je de mand gewoon weer door en dan komt hij vanzelf weer een keer bij je terug. Spreek met elkaar af wie er mee doen en hoe lang je erover doet voordat je de mand doorgeeft.
Het is voordelig, goed voor de contacten en je houdt er nog leuke dingen aan over ook. Misschien ook een idee voor jou?

Verder geniet ik van het boekje 'Tip en Trucs in grootmoeders tijd' dat ik voor mijn verjaardag kreeg. Er staan veel handige tips in voor je huishouden.



'Vereenvoudig' jij je huishouden ook wel eens? Op welke manier doe jij dat?



Reacties

  1. Wat een ontzettend leuk idee zeg, bedankt! Ik weet nog niet of het hier gaat werken, maar zal het onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben vandaag ook op zolder begonnen, mijn zoon gaat op kamers. Heerlijk om alles weer bij langs te gaan. Idd een heel inspirerend blog van Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat mandjes-rondje spreekt me wel aan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel toevallig ben ik de afgelopen dagen ook bezig geweest, zelfs vandaag nog. Al worden de termen consuminderen en minimaliseren vooral hier gebruikt. Maar als je minder spullen hebt vereenvoudig je je leven natuurlijk ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een leuk boekje die van 'tips en trucs uit grootmoeders tijd'. Heerlijk hé, dat vereenvoudigen :) Ruimt lekker op in huis en in je hoofd en op de een of andere manier voel je je vrijer... Leuk dat je de link van mijn blog hebt gedeeld, thx!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, minimaliseren is helemaal in. Maar in de herfst krijg ik altijd het gevoel dat ik het gezellig wil maken. Dan komen er weer een hoop rommeltjes bij ...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.