Jong geleerd....

In huize Born is het de traditie dat wanneer iemand 14 jaar wordt, hij of zij een aantal weken meehelpt in het huishouden in de zomervakantie. Dit jaar is onze jongste aan de beurt, hij hoopt volgende maand 14 te worden. Drie weken lang is hij mijn charmante assistent en 'fiksen' we samen het huishouden. Voor elke dag maak ik een lijstje en bespreek dat samen met hem voordat we beginnen. De oudere kinderen lachen af en toe vriendelijk als ze hem bezig zien want ze weten uit ervaring hoe 'leuk' het was om mij te helpen. Vanmorgen hebben we samen afgewassen, de woonkamer geragd, gestoft, gezogen en gedweild, de wc's schoongemaakt, de planten watergegeven, de deuren afgenomen, de gordijnen buiten gehangen om te luchten, de ramen gelapt en alvast wat voorbereidingen getroffen voor het eten. Ook heeft onze jongste al een aantal wassen in de wasmachine gestopt, uiteraard nadat alles goed gesorteerd werd, en deze hangen nu heerlijk buiten te drogen.
'Tjonge', zei hij halverwege de ochtend, 'ik wist niet dat je dit allemaal deed op een ochtend'. Vanmiddag gaan we de was opruimen en strijken en maken we de warme maaltijd verder af.

Tussendoor krijgt hij allerlei tips waar hij zijn voordeel mee kan doen. Natuurlijk heeft hij tussendoor ook even momentjes voor zichzelf om even te ontspannen. Tussendoor drinken we ook gezellig koffie of thee en maken we boodschappenlijstjes waarbij hij ook inspraak heeft in wat we gaan eten of drinken. Aan het einde van deze drie weken ontvangt onze zoon een hele kleine vergoeding als bemoediging voor alles wat hij gedaan heeft. Hopelijk komt het later regelmatig van pas en kan hij later voor zijn eigen huishouden zorgen of kan hij zijn vrouw in de toekomst helpen met allerhande huishoudelijke klusjes. Een man die bv. koken kan, is toch wel héél handig....

Laten jullie je kinderen ook wel eens meehelpen in het huishouden in de vakantie?

Reacties

  1. Wat een leuk idee! Wat leerzaam! Ik ben oudste van het gezin, dus daar heb ik zeker wel mijn voordeel mee gedaan. Ik zat op paardrijles en de helft moest ik 'zelf betalen', en geld kon ik verdienen door 1 middag in de week te helpen, badkamer schoonmaken etc. Ook heb ik in twee gezinnen in de huishouding gewerkt. Ene gezin op zaterdag, en het andere gezin ca. 20 uur per week. Daar heb ik heel veel van geleerd, super handig nu ik m'n eigen huishouden heb :-)
    Echt een goed idee! :-) (zal link aan mijn moeder doorsturen - voor mijn zusjes;-) ) Groetjes, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er net een blog voor geschreven. Ja. maar we doen het allemaal. Als straks zoon ook vrij heeft doet hij ook mee. Bij elkaar een uur zodat ik ook een beetje vakantie heb. Niet langer dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, het is wel de bedoeling, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf altijd een paar tandjes lager sta in de vakantie, een beetje de boel de boel..dus veel komt er niet uit onze handen, maar dit jaar wil ik het toch iets anders aanpakken. Oudste is ook 14 en heeft veel te lang vakantie. Handjes uit de mouwen dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hoor, Bij ons is de oudste 16 en de jongste 9, en iedereen heeft zijn eigen jobje van ongeveer een 20 minuutjes per dag. In de vakantie komt daar soms nog iets bij,althans, dat probeer ik tenminste te bekomen, maar ze weten ook dat, als ze mij wat helpen, dat ik dan wat meer tijd heb om met hen bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.