Wat is nou een goed boek?


'Wat is nou een goed boek?'
Deze vraag kreeg ik vorige week van iemand via de mail. Ze had op mijn weblog gekeken en mij deze vraag gesteld n.a.v. de lijst met boeken die op mijn blog stonden.
Ze schreef: "Ik heb altijd van lezen gehouden en heb thuis aardig wat ' wereldlectuur' staan in de boekenkast. Ik wil uiteraard mijn geest niet bevuilen en van tijd tot tijd ga ik door mijn boekenkast en haal sommige boeken eruit waarvan ik weet of denk te weten dat ze er niet thuishoren. Nu ook weer en na enig surfwerk op internet kwam ik uw blog tegen.
Ik heb een aantal boeken terzijde gelegd waarvan ik eerlijk gezegd niet zeker weet of ik ze wel of niet in huis kan hebben. Vrijwel al deze boeken heb ik al gelezen - jaren geleden - maar boeken gooi je niet zomaar weg. U begrijpt wellicht nu mijn vraag: is ALLE niet-christelijke lectuur of literatuur 'not done'  voor christenen? Ik wil niet overgeestelijk en overdreven te werk gaan maar wil ook niets in huis hebben wat mij geestelijk kan vervuilen en/of beïnvloeden."

Ik heb haar als volgt geantwoord (Misschien kunnen jullie er als lezers ook iets mee):

Dat is een goede vraag die je stelt. Tja…wat is nou een ‘goed’ boek. Die vraag is nog niet zo makkelijk te beantwoorden nu ik er even over nagedacht heb. Ik wil je wel een paar richtlijnen meegeven waarop je boeken zou kunnen beoordelen.
De vraag of je ze dan ook direct weg moet doen ligt natuurlijk bij jouzelf.

  1. Als er in een boek (herhaaldelijk) gevloekt wordt, of grof taalgebruik staat, zou ik het boek uit mijn boekenkast halen.
  2. Als een boek vol staat met uitgebreide seksuele passages of beschrijvingen van seksuele handelingen, zou ik ook overwegen het boek weg te doen.
  3. Soms gaat een boek over een bepaald onderwerp dat niet Bijbels is (bv. tovenarij, hekserij, occultisme enz.) Nu hoeft zo’n boek niet meteen slecht te zijn. Het gaat erom op welke manier de schrijver erover schrijft. Prijst hij/zij het aan of keurt hij/zij het af en geeft hij/zij hier ook een (Bijbelse) verklaring bij.
  4. Niet ieder boek dat geschreven is door een niet-christen is per definitie ‘slecht’. Je zou ieder boek gewoon heel kritisch moeten lezen en indien je twijfelt het boek aan de kant leggen (weg doen). Het ligt er aan hoe de schrijver een bepaald onderwerp belicht en omschrijft. Vanuit welke visie schrijft iemand, wat is zijn/haar bron?
  5. Als je twijfelt over een schrijver, zoek dan eens naar informatie over hem of haar op het internet en kijk kritisch of je boeken van hem of haar op je boekenplank wilt hebben staan.
  6. Een richtlijn kan ook nog zijn; ‘Zou ik dit boek aan een ander laten lezen of zou ik het hem of haar cadeau doen?'  Als je antwoord nee is, zou ik het dus ook wegdoen.
  7. Ook mensen die zich wel ‘christen’ noemen schrijven soms boeken die niet opbouwend en Bijbels zijn. Soms wordt er een complete dwaalleer in beschreven. Je kunt/moet hier dus ook heel kritisch naar kijken. Je hoeft het niet met iedere visie eens te zijn maar het is wel goed om te kijken of het boek je juist dichter bij de Here Jezus brengt of dat het je er juist vanaf houdt. 
  8. Boeken die echt slecht zijn, zou ik persoonlijk in het oud papier doen en niet verkopen of naar de kringloopwinkel brengen. Je voorkomt hiermee dat een ander het weer in handen krijgt. (Dit is overigens ook zo met bv. dvd's en films).

Reacties

  1. Tip 6 is een goede. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie checklist Wendy, dank je wel. Ik ga zelf ook regelmatig door de enorme boekenkasten die wij hebben staan... en dan gooi ik altijd weer dingen weg. Er komt ook veel nieuws bij :)
    Mijn idee is dat een boek wel opbouwend moet zijn.... zo niet, dan breekt het namelijk af. Ik ben erg kritisch wat ik lees, beluister of bekijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.