Hoe breng ik mijn huishouden op orde?

Misschien heb je inmiddels bijgehouden hoeveel uur je in de week aan je huishouden besteedt en heb je het opgeschreven. De 'managers' die hier niet van houden, het niet 'willen weten' of het niet nodig vinden wil ik heel voorzichtig vragen dit toch eens te bekijken. 'Manager van het gezin' is tenslotte gewoon een beroep en het huishouden is niet iets dat je 'er even bijdoet'. Bij elk beroep wordt toch gekeken hoeveel uren je werkt? Het is ook een goede manier om erachter te komen hoe het soms komt dat je misschien tijd te kort hebt voor je huishouden of juist tijd overhoudt.
Maar goed....

De eerste stap die ik nu wil zetten is samen met jullie een lijst opstellen van alle huishoudelijke werkzaamheden die er zijn. Deze lijst moet je niet op de tijd met je kinderen betrekken maar puur op het huishouden.

Maak een zo uitgebreid mogelijke lijst van alle mogelijke klusjes en klussen die je doet of wilt doen in je huishouden. Benoem alles. Ga in gedachten je hele huis door en schrijf alles op.
Tip: type het uit. Dan kun je later snel wijzigingen invoeren (scheelt weer tijd).

Ik heb zelf een begin gemaakt maar het zou leuk zijn als jullie samen met mij de lijst afmaken. Ik zal jullie suggesties toevoegen.

Stoffen/raggen
Stofzuigen
Dweilen
Afwassen
Trappen zuigen
Boodschappenlijstje maken
Maaltijd voorbereiden/koken
Recepten zoeken
Planten water geven
Planten verpotten 
Toilet schoonmaken                     
Gasfornuis schoonmaken                          
Beddengoed verschonen                          
Douche/badkamer schoonmaken                
Oven schoonmaken                                     
Deuren/spiegels/lampknopjes schoonmaken
Wasmachine/wasdroger schoonmaken
Koelkasten schoonmaken
Douchegordijn/wc matjes wassen                                          
Voorraadkast nakijken/uitzoeken         
Matrassen omdraaien                 
Ramen boven/beneden lappen                                           
Kasten woonkamer uitzoeken                                                 
Frituurpannen schoonmaken
Keukenkastjes schoonmaken                
Moltons wassen                            
Afzuigkap schoonmaken                                                        
Radiatoren zuigen                                   
Zolder opruimen                                          
Medicijndoos uitzoeken/aanvullen                            
Kledingkasten nakijken               
Doucheputje schoonmaken
Soda in de afvoeren                     
Eetkamerstoelen schoonmaken            
Prullenbakken schoonmaken                  
Boekenkast uitzoeken                
Bank/stoelen invetten                                                             
Gordijnen/vitrage luchten, stomen of wassen
Berging of schuur opruimen     
Naaidoos uitzoeken, aanvullen                                     
Glasservies schoonmaken                                                                      
Strijkbout+plank schoonmaken              
Linnengoed/handdoeken nakijken       
Vriezer ontdooien
Kachel schoonmaken
Dekbedovertrekken wassen                                         
Dekbedden/kussens luchten of wassen 
Zomer,- winterjassen wassen 
Regenpakken schoonmaken/wassen                                    
Kerstspullen uitzoeken               
Sinterklaasinkopen doen                          
Toiletborstels vervangen                           
Viltjes onder stoelen vervangen
Tuinonderhoud
Schuur/garage opruimen
Auto uitzuigen/wassen 
Kaarten schrijven 
Foto’s bijbestellen/inplakken                                          
Cadeaus kopen
Schoenen poetsen
Abonnementen nakijken/opzeggen   
Tandenborstels vervangen
Voorraad op houdbaarheid nakijken
Voorraad aanvullen
Deuren aflappen
Kapotte spullen aannaaien
Spullen huisdieren schoonmaken/vervangen
Muren schoonmaken/aflappen
Meterkast schoonmaken
Batterijen rookmelders vervangen
Horretjes in huis schoonmaken

Aanvullingen:
Kleding verstellen
Sokken stoppen
Rekeningen betalen
Rolluiken schoonmaken
Plafonds afnemen
Terras schoonmaken
Onkruid uit tuin verwijderen
Boodschappen doen
Kleding kopen
Magnetron/oven schoonmaken
Vuilniszak verwisselen
Vuilnis weggooien
Glas en oud papier weggooien
Strijken
Kelder opruimen/schoonmaken
Tuinmeubelen afnemen
Fietsen nakijken
Speelgoed schoonmaken (bijv. duplo in vaatwasser/wasmachine)

Plintjes schoonmaken
Trapleuningen schoonmaken
Ventilatieroosters schoonmaken
Koffiezetapparaat/Senseo, douchekoppen ontkalken
Was verzamelen/sorteren,
Was draaien, ophangen/drogen,
Was opvouwen en opruimen.
Logeerplaatsen in orde maken/opruimen
Afzuiginstallatie op zolder schoonmaken
Afzuig ‘doppen’ in de plafonds (keuken, wc en badkamer) schoonmaken
De tuin doen
Plafonnières  schoonmaken
Gordijnroedes schoonmaken
Administratie doen 
2 x per jaar kledingruil 
kledinglijst bijwerken
1x per week afvoerputjes met soda en schoonmaakazijn schoonmaken 
schoonmaakmiddelen maken

Wie vult de lijst verder aan? (Onderaan het blogbericht kunnen nog steeds aanvullingen worden doorgegeven).

Deel 2:
Wat een enorme lijst hebben we zo met elkaar gemaakt! Geweldig om te zien. Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die denken dat 'manager van het gezin' zijn géén beroep is. Volgens mij is er geen baan zo uitgebreid en zo veelzijdig en afwisselend. En dan hebben we het alleen nog maar over de huishoudelijke kant van dit vak.


Graag neem ik jullie mee naar de volgende stappen:

1) Ga de hele lijst in het vorige blogbericht nog eens na en schrijf elke klus die jij ook zou willen doen in je huishouden op.

2) Zoek in de lijst die jij hebt samengesteld de klussen op die bij elkaar horen (bv.in hetzelfde vertrek of op dezelfde verdieping), zo krijg je een beter overzicht wat er waar moet gebeuren in je huis.

3) Ook kun je bepaalde klussen nog uitsplitsen (bv. stofzuigen kun je verdelen in zuigen beneden, zuigen boven en zuigen zolder/kelder. Je zult niet elk vertrek even vaak zuigen).

4) Schrijf vervolgens achter elk klusje/elke klus hoe vaak je hem zou willen doen.
Een paar voorbeelden: Ramen lappen (iedere 6 weken), vitrage wassen (2x per jaar), vriezer ontdooien (2x per jaar), tandenborstels vervangen (4x per jaar).

Zo krijg je voor jezelf een heel persoonlijk overzicht van alles wat jij in je huishouden zou willen doen. De managers onder ons die het heel precies willen doen kunnen ook nog opschrijven hoeveel tijd ze voor elke klus nodig denken te hebben.

In een volgend bericht gaat het verder over het inplannen van deze klussen, in combinatie met je beschikbare tijd en welke handigheidjes je hierbij kunt gebruiken.



Deel 3:
Hopelijk is het jullie gelukt om alle klusjes in het huishouden een beetje te ordenen en bij elkaar te zetten. De volgende stap die je nu kunt zetten is het inplannen ervan.
Bekijk elke dag hoeveel tijd je tot je beschikking hebt voor het huishouden en plan dan de klusjes in. Je kunt dit voor een week doen maar ook voor een maand of misschien voor een langere periode. Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe jouw weken er uitzien.
Hieronder volgen een aantal handige tips die je hierbij kunt gebruiken:

1) Neem per dag één vertrek onder handen. Zo plan ik de maandag en vrijdag altijd in voor de begane grond. De dinsdag voor 1e verdieping, woensdag de kelder en op donderdag de zolder. In het weekend zou je klusjes buitenshuis kunnen doen. Vaak zijn onze mannen en kinderen er dan ook wel om te helpen.

2) Sommige klussen kun je gewoon elke dag inplannen. Bv. stofzuigen in de woonkamer is iets wat elke dag terugkomt. (Met huisdieren in huis is dat wel zo fris) of wassen. Sommige klussen zul je een aantal keren per week doen: toilet schoonmaken, boodschappen doen enz. Als je de standaard dingen ingepland hebt, kun je de andere klussen ernaast plannen.

3) Probeer elke dag naast de standaard dingen één extra klusje te doen. Op maandag als je bv. bezig bent op de begane grond neem je de radiatoren mee, de volgende week maak je de keukenkastjes schoon. De week daarop lap je de ramen enz. Ook bij de 1e verdieping kun je elke keer één of misschien wel twee extra klusjes inplannen.

4) Je kunt alle klusjes makkelijk opschrijven in je agenda. De 'Organizing Agenda' die ik gebruik voor mijn afspraken is hier uitermate geschikt voor. Toch heb ik een tijdje terug gekozen om alle klussen overzichtelijk in mijn Outlook agenda op de computer bij te houden. Je kunt ze makkelijk afvinken of een keer opschuiven als het zo uitkomt. Dit scheelt een heleboel tip-ex. Ook als je in het begin het overzicht aan het maken bent, zul  je zien dat het best lastig is om de klusjes goed te verdelen. Een agenda op de computer werkt dan heerlijk, je kunt net zo lang schuiven tot het naar je zin is. Ik geeft ook bepaalde klussen een kleur zodat het geheel overzichtelijk blijft.

5) Het is helemaal niet verkeerd om je kinderen ook zo nu en dan een klusje of grote klus te geven. Kleine kinderen kunnen meer dan je soms denkt. En grotere kinderen kunnen hoe langer hoe meer zelf doen en kun je op een gegeven moment ook de verantwoording geven voor hun eigen slaapkamer. Ze kunnen ook het kippenhok schoonmaken of de hond uitlaten.
Over het helpen in huis met kinderen heb ik al eens een ander blogberichtje geschreven. Wie het leuk vindt, kan het elders op mijn blog teruglezen.
En natuurlijk kun je best af en toe je man om hulp vragen. Ik boen mij altijd suf op het gasfornuis en dan is het nog niet schoon. Sinds kort heeft hij in zijn agenda gezet dat hij dit 1x per maand grondig schoonmaakt. Geweldig!

Bovenstaande tips zijn natuurlijk geschreven op basis van mijn eigen ervaring. Ik kan mij voorstellen dat je denkt:  'Leuk, maar wat moet ik ermee'. Ik doe het gewoon op mijn eigen manier.
Helemaal prima hoor, iedere manager van het gezin heeft zo'n haar eigen planning en handigheidjes.

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar jullie manier van werken en plannen.
Mocht er iemand zijn onder de lezers die hier ook eens een blogberichtje aan zou willen wijden dan nodig ik je van harte uit om een stukje te schrijven en dat naar mij op te sturen. Ik zal het dan op dit weblog plaatsen met vermelding van je naam!
Ik ben benieuwd en zou het geweldig vinden als we elkaar op deze manier zouden kunnen helpen.

Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar info@wendyborn.nl Ik help je graag verder.

Reacties

  1. Is het de bedoeling dat je bij ieder karwei de tijdsduur bekijkt of is het ook handig van hoeveel keer per week/maand/jaar doe je bepaalde karweitjes?
    Bijv: deuren echt helemaal zemen doe ik maar 1x p/jaar maar vingers en vlekken en deurknoppen pak ik bijna iedere week mee of zo nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Barbara, leuk dat je meedenkt. Jij bent al bij de volgende stap. Laten we eerst een lijst maken en in een volgende blog gaan we verder!

      Verwijderen
  2. Kleding verstellen sokken stoppen rekeningen betalen rolluiken schoonmaken plafonds afdoen terras schoonmaken onkruid uit tuin verwijderen - zomaar even uit de losse pols...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de aanvulling Jolanda, het staat erbij!

      Verwijderen
  3. Wat is dat eigenlijk veel, zo'n heel huishouden. Er staan een paar dubbele dingen in zoals Soda door de afvoer, Schoenen poetsen en de Boekenkast. Moet het boodschappen doen er misschien ook bij? En kleding kopen? Verder de magnetron schoonmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ter aanvulling nog : vuilniszak verwisselen en vuilnis weggooien, glas en oud papier weggooien en ook nog strijken.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je oplettendheid en je aanvullingen Thelma. Ik heb het aangepast en toegevoegd.

      Verwijderen
    3. Graag gedaan. De kledingwas en het opvouwen /opruimen daarvan Is volgens mij nog niet genoemd. Kost bij mij al heel wat tijd met drie kleine kinderen

      Verwijderen
  4. wij hebben geen zolder, maar wel een kelder......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pff... wat een lijst! Word er bijna een beetje bang van... Misschien nog: tuinmeubelen afnemen, fietsen nakijken, speelgoed schoonmaken (bijv. duplo in vaatwasser/wasmachine)? Ik ga je blog in de gaten houden, al is het alleen maar voor een beetje meer huishoud-inspiratie en -motivatie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een hele lijst Annemieke, gelukkig hoeven we het niet in één dag te doen. Leuk dat je mee blijft lezen en bedankt voor je aanvullingen.

      Verwijderen
  6. Hai ik weet niet zeker of het erbij stond, maar de plintjes

    Groetjes Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga je blogs uitprinten en in mijn 'huishoudmap' bewaren...en er natuurlijk iets mee doen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nog één: de trapleuning

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ventilatieroostertjes boven de ramen das ook zo ééntje die ik vaak vergeet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb nog wat, ontkalken van bijv, koffiezetapparaat, senseo, douchekoppen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Telma had het al gezegd, ik mis ook de was verzamelen en sorteren, was draaien, ophangen/drogen, opvouwen en opruimen. Ik ben ook bezig met een planning maken voor het huishouden en vind het fijn om al zo'n uitgebreide lijst te vinden. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En alweer zoiets 'vanzelfsprekends' dat ik vergeten ben. Dank je voor de aanvulling.

      Verwijderen
  12. Logeerplaatsen op orde maken voor de logeerpartij (van kleinkinderen, vrienden of kinderen enz) en het naderhand weer opruimen.
    Als mijn kinderen komen logeren (vaak een aantal tegelijk) dan ben ik wel even bezig om de boel weer op zijn plaats te krijgen..(voor zover ze dat niet zelf al hebben gedaan...)
    De afzuiginstallatie boven op zolder kan ook wel eens een uitzuigbeurt gebruiken.
    en de afzuig"doppen" in de plafonds (keuken, wc en badkamer)
    Leuk hoor deze lijst..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de toevoegingen Elizabeth, ik heb ze erbij gezet. Die doppen ja, echt van die 'spinnenwebvangers' zijn dat :)

      Verwijderen
  13. Word meteen enthousiast en ga al de klussen in een Excel bestand zetten. Na elke klus de datum erbij en dan heb ik een overzicht wanneer iets gedaan is. Ik mis op de lijst de tuin doen, plafonieres ( met name die je er van af kunt halen en vol zitten met insecten) en gordijnroedes schoonmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Irene! Ik zal jouw suggesties nog toevoegen.

      Verwijderen
  14. Julie en ja ik wil anoniem blijven! Binnenhuisvuilbakjes uitwassen, kinderkleding sorteren, opbergen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo, leuk blog is dit, ga nog even verder lezen. Ter aanvulling:
    administratie doen, 2 x per jaar kledingruil, kledinglijst bijwerken, 1x per week afvoerputjes met soda en schoonmaakazijn schoonmaken, schoonmaakmiddelen maken,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de aanvullingen. Ze staan erbij!
      Kijk lekker rond op mijn blog. Weet je dat we ook een Facebookgroep hebben 'Manager van het gezin'?

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.