20 april 2013

Hart voor God - Beth Moore

Vandaag ben ik begonnen in het boek 'Hart voor God' van Beth Moore - 90 dagen in de voetstappen van David -. De komende tijd zal ik hier zeker af en toe wat over delen.
In de inleiding schrijft Moore: Waarom zouden we David bestuderen?
In de eerste plaats was hij een man die in een buitengewone relatie tot God stond; hij werd een man naar Gods hart genoemd. Zijn liederen en gedichten zetten ons aan tot aanbidding. Een diepe, innige relatie met God is de grootste zegen die we in dit en in het toekomstige leven kunnen ervaren.

In de tweede plaats was hij een bijzonder complex figuur. Hij was een muzikant en een vechter. Hij kon buitengewoon trouw zijn, maar ook de vreselijkste zonde begaan. In David zien we het beste en het slechtste waartoe een mens in staat is. Als we David beter leren kennen, kunnen we onszelf beter leren kennen.

De derde reden waarom we David bestuderen, heeft te maken met zijn relatie tot Jezus Christus, de Messias. David is in veel opzichten een voorloper van Jezus. Als we David bestuderen, zullen we onze Redder nog beter kunnen begrijpen en leren waarderen.

En dan is er nog een hele goede reden om David te bestuderen: Gewoon omdat het in de Bijbel staat.
Moore gelooft dat het bestuderen van Gods Woord de kracht heeft om je leven enorm te veranderen. Ze heeft er op verschillende manieren baat bij gehad om tijd door te brengen in Gods Woord.

90 dagen in de voetstappen van David....het lijkt mij een boeiend avontuur.

Heb jij het boek al gelezen? Wat vond je ervan?




9 opmerkingen:

  1. Je weet dat ik veel lees ( ook in het engels ). Ik heb twee boeken van Beth Moore gelezen als bijbelstudie. Ook die jij noemt. Soms dacht ik: klopt dit wel met wat God in de Bijbel zegt. Daarom deed ik onderzoek en vond verschillende kritische geluiden. http://www.extremetheology.com/beth-moore/
    en
    http://www.verhoevenmarc.be/PDF/BethMoore.pdf

    Als je in het Engels zoekt is er nog meer te vinden.

    Ik heb besloten om haar boeken niet meer te lezen. Dan liever die van Elizabeth George.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je kritische opmerking Jedidja. Ik ga er eens naar kijken.

      Verwijderen
  2. Ik heb het boek niet gelezen, maar je maakt me met dit wel nieuwsgierig. Kritische opmerking is zeker wel nodig, maar wees ook hierin waakzaam. Laat Gods geest je leiden en als Hij je Zelf overtuigt dat bepaalde zaken niet in overeenstemming komt met Zijn Woord, luister daar dan naar. Weet je wat het is, er zijn natuurlijk veel wolven in schaapskledij. Maar er zijn ook mensen die dingen anders interpreteren of een andere christen zo naar beneden halen omdat het misschien 1 zin verkeerd heeft gezegd. Net als in vele dingen geld ook hier: toets alles en behoudt het goede.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal waar Gewendolyn. Ik zal het boek kritisch lezen.

      Verwijderen
  3. Klopt helemaal. En vooral omdat heel mensen weg zijn van Beth Moore en gezegend door haar boeken wil ik ook voorzichtig zijn. Ik wil geen mensen pijn doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed hoor Jedidja, het is altijd wel goed om elkaar op dit soort dingen te wijzen. Soms weet je het gewoon niet en is het goed wat meer over een schijver of schrijfster te weten. Uiteindelijk kan ieder voor zich dan bepalen of hij of zij achter de schrijfster staat.

      Verwijderen
  4. Hoi!
    Lees net dit artikel, en de reacties. Ben wel benieuwd hoe jij het boek uiteindelijk vond en of je de kritiek terecht vind. De boeken lijken mij erg mooi, ik twijfel nog een beetje of ik ze ga aanschaffen.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Van de kritiek heb ik mij eerlijk gezegd niet heel veel aangetrokken. Kritisch lezen is wel belangrijk natuurlijk maar dat is bij elke schrijver belangrijk! Ik heb nog meer boeken van haar gelezen en er veel van geleerd.

      Verwijderen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis