Onthoud een kind geen onderricht

Vandaag een bemoediging van Elizabeth George:

"Je hebt vast weleens ouders meegemaakt die zich totaal onbewust leken van het gedrag van hun jonge kinderen en ze gewon hun gang lieten gaan. Maar Spreuken 23:13 zegt: 'Onthoud een kind geen onderricht.' Onderwijzen, vormen, richtlijnen geven, bijsturen - het opvoeden van kinderen vormt een levenslange uitdaging. En als we dat niet doen, laat Spreuken 29:15 zien wat het gevolg is: 'Een kind dat niet wordt opgevoed, maakt zijn moeder te schande'. Je doet je kinderen tekort als je ze niet corrigeert en bijstuurt. Je veroordeelt ze tot een leven van onbeheerste emoties, met alle gevolgen van dien. Als je je kinderen al op jonge leeftijd leert gehoorzamen, bied je ze blijvende wijsheid, grenzen, karaktervorming en vaardigheden. Doe dit trouw en consequent... met een hart vol liefde! "

Reacties

  1. Lastig vind ik dit nu ze jong volwassen zijn en je ze toch nog steeds wel eens moet vertellen dat hun gedrag niet goed is .
    Ik vraag me dan ook wel eens af of ik het dan doe uit liefde of uit irritatie .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje weer. Ja, je kunt snel uit irritatie reageren, maar oefen je erin, dat je hen in liefde teregt kunt wijzen. Als je het doel voor ogen houdt, waarom, dan wordt het al makkelijker.
    Ik denk wel eens aan het voorbeeld van de steaat oversteken. Je moet ze gewoon leren om uit te kijken, te wachten tot er niets meer aan komt. Soms hebben ze dan even een "strenge" terechtwijzing nodig, die je uit liefde geeft omdat je absoluut niet wilt dt ze een ongeluk krijgen. Maar dat hart vol liefde, dat is ook iedere dag mijn verlangen, dat mijn kinderen dat proefen in alles wat ik hun zeg/leer. Daar heb ik ook Gods hulp voor nodig elke dag weer.
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.