Ezra, een boeiend Bijbelboek

De afgelopen weken heb ik uit het boek Ezra gelezen. Wat een geweldig Bijbelboek is dit. Diverse thema's komen aan de orde: voorbereiding, toewijding, tegenstand, maar ook Gods Woord, geloof, dankzegging en lofprijs.
Hoofdstuk 3, dat gaat over de start van de herbouw van de tempel,  was deze keer een hoofdstuk dat mij raakte. In 'Het Leven' staat vaak een treffende en praktische toelichting. Enkele stukken wil ik delen en er aan jullie en mijzelf een vraag bij stellen.

Ezra 3:8 Het volk wil starten met de tempelbouw maar alleen de voorbereiding van deze bouw duurde al van september tot juni. De ballingen namen tijd om plannen te maken, omdat het project zo belangrijk voor hen was. Voorbereiding lijkt misschien niet zo heldhaftig of geestelijk, maar is van groot belang voor elk project dat goed moet worden uitgevoerd!
Hoe zit het met mijn planning, (geduld) en voorbereiding? Focussen we ons soms niet te veel op het (eind)resultaat? 

Ook mooi is het gedeelte uit de verzen 10 en 11. Het voltooien van de tempelfundering vroeg grote inspanning van alle betrokkenen. Maar niemand probeerde de eer voor zichzelf op te eisen of voor zijn eigen harde werken. In plaats daarvan prees iedereen God voor wat tot stand gekomen was. Alle goede gaven komen van God: talenten, vaardigheden, kracht en leiderschap. Wij mogen God danken voor wat in en door ons is gedaan!
Wie geef jij de eer voor wat er tot stand komt in jouw leven? 

Wanneer de fundering is gelegd, wordt dit uitbundig gevierd met elkaar. Dit werd wel gekenmerkt door verschillende emoties van zowel vreugdekreten als gehuil. Beiden waren gepast. De Heilige Geest kan ons ertoe brengen ons te verheugen over Zijn goedheid en genade, maar ook te treuren over onze zonden die Hem dwongen ons te corrigeren.
Geweldig ook om te lezen in de verzen  11-13 hoe het volk de Heer prees en loofde:

"Zij zongen beurtzangen van lof en prijs aan de HERE: want Hij is goed, want zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid over Israƫl. En al het volk juichte met groot gejuich en loofde de HERE, omdat het fundament van het huis des HEREN gelegd was.
Maar vele van de priesters, van de Levieten en van de familiehoofden, de ouden die het eerste huis hadden gezien, weenden luid, toen de grondlegging van dit huis voor hun ogen plaats had; terwijl velen de stem verhieven met gejuich en vreugdebetoon, zodat het volk het geluid van het vreugdegejuich niet onderscheiden kon van het geluid van het geween des volks, want het volk juichte met groot gejuich, zodat het geluid tot in de verte werd gehoord."

Op welke manier geef jij uiting aan wat God heeft gedaan en nog doet in jouw leven? 


Reacties

  1. Geweldig toch, dat we ons zo kunnen laten 'verrassen' door Bijbelgedeelten? Waarvan je het soms niet dacht.. Momenteel ben ik appartement aan het opknappen. Tot nu toe enkel aan het voorbereiden; plamuren, gaten dichten, schuren; belangrijk voor het eindresultaat!
    De Joden staan er om bekend hun emoties uitbundig te laten zien en horen.
    Wellicht is dankbaarheid (na gehoorzaamheid..) de mooiste uiting die we God geven kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verwoord! En ja, het is een boeiend boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de mooie, bruikbare dingen die jij uitdiept uit dit boek. En ze aan ons laat zien in je blog. Ezra is niet een bijbelboek, dat ik zo maar begin te lezen ... Maar zoals jij het schrijft is het toch echt ook toe te passen op de tijd van nu! best bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe zit het met mijn planning, (geduld) en voorbereiding? Focussen we ons soms niet te veel op het (eind)resultaat?

    Ik ben enorm resultaatgericht....maar ben wel van mening dat daar echt een goeie voorbereiding aan vooraf dient te gaan. Ik merk wel dat dat niet door iedereen in mijn omgeving gewaardeerd wordt. Men wil dan al snel van start gaan met bv een idee dat we hebben, terwijl ik eerst onderzoek wil doen en een plan wil schrijven en eventuele backup plan wil hebben.

    Wie geef jij de eer voor wat er tot stand komt in jouw leven?

    Alle eer komt alleen Hem toe. Hij geeft mij kracht, inzicht, wijsheid om datgene te bereiken wat bereikt moet worden.

    Op welke manier geef jij uiting aan wat God heeft gedaan en nog doet in jouw leven?

    Ik hou van lofprijzing. Dus dat doe ik sowieso. Ik dank Hem altijd voor alles wat Hij doet. Ik deel het met mensen. Zodra ik blij praat over wat er in mijn leven gebeurt, geef ik gelijk aan dat het mede dankzij Hem is. En zo nu en dan blog ik erover.

    Bedankt voor je blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.