Gezond eten aanbieden

Gisteren las ik een boek over het belang van aanbieden van gezond eten aan je kinderen. Hoewel je dit onderwerp misschien niet gelijk zou associëren met 'christelijk' opvoeden is het denk ik toch goed er eens over na te denken.
Als het aan onze kinderen ligt, zullen ze in de wereld 'van de snelle hap' voortdurend in de verleiding komen om ongezond te eten. Veel eten is tegenwoordig zo samengesteld dat het nog maar weinig voedingswaarde heeft. Vaak maken kinderen zich daar niet druk om. Ze willen gewoon eten wat er goed uitziet, lekker ruikt en goed smaakt. In de schoolkantines en bij de club of sportvereniging is veel ongezonds te koop maar zeker ook als ze na een dag school hongerig thuiskomen lijkt alles 'lekker' te zijn en duiken ze vaak meteen de kasten in.

Eén van onze koters komt af en toe wel eens thuis met een blikje cola en een zak chips. Hij koopt dit op de terugweg van school van zijn zakgeld en gaat er als hij thuiskomt eens lekker voor zitten. Oogluikend sta ik dit toe. Je kunt ze niet alles verbieden en anders eten ze het misschien op op de fiets en merk je er als ouders niets van maar vaak volgt er toch wel een gesprekje. We hebben afgesproken dat dit niet te vaak moet gebeuren en dat het beter is een boterham of fruit te pakken.

Ik denk dat bijna iedere ouder ook wel eens moeite heeft (gehad) om een volkomen gezonde levensstijl te volgen voor zichzelf en het daarom des te moeilijker vindt om een goed voorbeeld te zijn voor zijn of haar kinderen. Het is goed om hierover met je kinderen in gesprek te blijven. Wát eten ze, wáár eten ze en waarom eten ze? Praat met ze over het belang van goed en gezond voedsel voor je lichaam en geest. Zeker als kinderen in de groei zijn is gezond eten zo belangrijk. Eetstoornissen ontwikkelen zich vaak al op jonge leeftijd. Vertel ze dat het goed is om je lichaam goed te verzorgen en voldoende beweging te nemen en blijf zelf hierin het goede voorbeeld geven. (dat laatste is soms best moeilijk).

Hoe ga jij om met je kinderen als ze ongezond, te veel of juist te weinig eten? Vind je het moeilijk zelf het goede voorbeeld te geven? Heb jij ervaring met kinderen die eetproblemen hebben (gehad)? Hoe ging je ermee om?


Reacties

  1. Wij (ik) ben hier op het moment erg mee bezig. De invloed van suiker op mijn lichaam is zo enorm groot, ik ben altijd moe en futloos. Sinds een maand probeer ik suikervrij te eten, meer fruit en groente en volkoren producten. Mijn kinderen (3 en 4) gaan hier eigenlijk automatische in mee. Bepaald broodbeleg komt niet meer op tafel, ander broodbeleg juist meer. Alleen ik vind het wel erg lastig met bijvoorbeeld snoepjes, schaf je die dan helemaal af? Ik denk dat gezond eten zeker wel bij past bij christelijk opvoeden, ons lichaam is toch een tempel voor de Heilige Geest en het is fijn om daar goed voor te zorgen. En God heeft ook voedingsregels gegeven in Zijn woord, dus het lijkt mij dat Hij het ook van belang vind!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien hoef je het snoepje niet helemaal af te schaffen maar er gewoon af en toe eentje geven. Dan blijft een snoepje iets bijzonders en niet iets dat een gewoonte is/wordt.

      Verwijderen
  2. Onze kinderen eten altijd te weinig. Al vanaf geboorte een strijd, met name bij Willeke. Daardoor maak ik er geen strijd meer van. Wel geef ik zelf het goede voorbeeld en ik merk dat ze het wel overnemen. (Ik ben pas weer goed bezig na dat herbalife gedoe waar ik een blogje over schreef twee weken geleden, val zelf ook heel snel in het vergeten van fruit en veel drinken bjvoorbeeld.) Snoep komt er hier niet meer in en cola net zo min. verder letten we op E-nummers en aspartaam is verboden. Maar ja, Willeke drinkt elke week een flesje bier met haar collega's....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel moeilijker als ze ouder worden hé? Je ziet dan niet meer wat ze allemaal eten en drinken overal.

      Verwijderen
  3. Ik heb je genomineerd voor een Liebster blog Award. Kijk even op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Wendy,
    Ik wordt van verschillende kanten geprikkeld om ook eens onze voedselpatronen te bekijken. Mijn joodse zwager en schoonzus eten koosjer (daardoor dus ook e-nummer vrij, de foute dan) Mijn zus en zwager leven ook e-nummer vrij. Mijn buren ook en ook suikervrij,.... enz Een mooie website (uit Putten!!!)over e-nummervrij koken en gezonde voedingsgewoonte is deze: http://smakelijck.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Marjolein en voor het doorgeven van het weblog! Erg leuk!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.