Internetkerk

Gisteren las ik een bijzonder artikel in de krant:
'PKN lanceert internetkerk.'

De protestantse Kerk in Nederland begint een internetkerk. De digitale kerk moet halverwege 2013 online gaan.
Op dit moment wordt er gezocht naar een internetpastor, die samen met een communitymanager en een webredacteur het kernteam vormt van de nieuwe internetkerk mijnkerk.nl.

In de online gemeenschap kunnen kerkgangers hun geloof, emoties en twijfels delen. Anders dan kerkdiensten die online gezet worden, moet de internetkerk "een kerk op zich" worden.
De digikerk is een van de honderd pioniersplekken die de PKN de komende jaren wil opzetten. Het is de bedoeling dat er rond mijnkerk.nl een digitale christelijke gemeenschap ontstaat.
"Je moet er kunnen nadenken over verdriet, ziekte en overlijden, maar ook over dankbaarheid. De organisatie richt zich op mensen die niet kerkgebonden zijn, maar wel iets met hun levensvragen willen doen,' verklaart een voorlichter van de PKN.
De initiatiefnemers hebben geen doelstellingen geformuleerd over het aantal bezoekers van de internetkerk. Binnen vijf jaar zo'n 10.000 internetkerkgangers lijkt hen mooi.

Wat vind jij van dit initiatief? Zou je er lid van worden? Welke voor- of nadelen zie jij aan een internetkerk?


Reacties

  1. Lid van een internetkerk? Ik ben al lid van de gemeente van Christus, zowel offline als online, zie het nut niet zo :) Komen die mensen dan nooit 'echt' samen?
    Veel van de mensen die ik 'online' spreek (facebook, andere media), spreek ik ook regelmatig 'offline' - dus voor mij gaat dat grotendeels samen. Geen twee gescheiden werelden - het Lichaam van Christus moet zowel offline als online zichtbaar zijn! Maar uiteindelijk draait het (vooral) om wat we 'offline' doen in ons dagelijks leven - en online kunnen we daar een een zo realistisch mogelijke afspiegeling van zijn... Niet andersom. En dát is dus het gevaar, wat er bestaat bij alle online identiteiten - of dat nu een persoon of een gemeenschap betreft. Je kunt 'online' veel gemakkelijker iets creëren dat niet 'echt' is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant stukje. mijn antwoord op je vraag zou zijn NEE.
    Het lijkt me erg afstandelijk, een kerk online.
    Je zal nooit goed in de gaten hebben wat er bij een ander speelt, wie hulp nodig heeft, wie een arm om zich heen nodig heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan wel drempelverlagend werken. Zelf zou ik er inderdaad niets mee doen, ik heb een kerkelijke gemeenschap waar ik terecht kan. Heb je dat niet, kan het wel een gemakkelijk te bereiken iets zijn. Anoniem, en misschien kan het leiden tot het aansluiten bij een reguliere kerk. Dat lijkt me uiteindelijke wenselijk. Dus zelf...nee, maar voor een ander misschien de weg naar iets meer....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, wat moet je hier van denken....Ik zou er geen lid van worden, want ik kom in een gemeente en ik zou het een en ander en de contacten missen. het zou wel drempelverlagend kunnen zijn voor mensen die op zoek zijn. Is dit dan een optie? Ik weet het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een internetkerk met 1 persoon lijkt me onmogelijk. Vanuit 'de kerkganger'bekeken. Dan kunnen ze wel zeggen misschien na een jaar hebben we er zoveel als internetkerk. Maar de personen blijven alleen. Er is dus geen gemeenschap der heiligen, wat bij een kerk noodzakelijk is. Hoe fijn is het om samen naar de kerk te gaan en gezamenlijk te bidden, gezamenlijk te zingen en te luisteren naar Gods Woord. Dat versterkt toch alleen maar.
    Kijk het lijkt me wel een goed project om b.v. een predikant online neer te zetten voor pastorale vragen of wat voor vragen dan ook. Of dat hij stukjes schrijft, die drempel verlagend zijn om mensen die buitenkerkelijk zijn te trekken en uiteindelijk naar de kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Internetkerk is eigenlijk niets anders dan christen die samen het www op zijn gegaan. Die is er dus al, enkel het aantal christelijke webloggers vormen samen al een (noem het) internetkerk. Ter vervang van een "normale" samenkomst dan zeg ik: neen. Als aanvulling zeg ik:"ja".

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.