Christenen net zo ijverig als Coca Cola?

Je kunt reizen waarheen je maar wilt, overal ontdek je het rood-witte embleem van Coca Cola. Zelf in het kleinste winkeltje op de hoek zie je er flessen en blikjes van; het straalt je tegemoet van reusachtige reclameborden en reclamezuilen, en overal kun je T-shirts, mutsen en allerlei zaken met het Coca Cola logo kopen. Coca Cola is zowel in de sport als in de meest exquisiete restaurants vertegenwoordigd. Als je in een land bent waar je vanwege de hygiëne liever geen water of sap drinkt, dan kun je altijd gerust een Colaatje bestellen. De drank symboliseert de vrijheid van het Westen en verovert zoetjesaan de hele wereld. Bastions die zich tot tegenstanders van het westen verklaren en daarom ook tegen Coca Cola zijn, vallen er ook langzaam maar zeker voor.
Deze vloeistof dringt in alle regio's door en is niet te stoppen. Zo heeft de beroemde frisdrank nu ook het tot dan toe gesloten Birma veroverd. Momenteel blijven er nog twee landen over waar je tevergeefs naar Coca Cola zult zoeken: Noord-Korea en Cuba.

Als je bedenkt dat de drank pas in de 19e eeuw is uitgevonden, dan is zijn veroveringsveldtocht alle achting waard. Als christenen kunnen we daar iets van leren: 'Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.' (Mar. 16:15)
Bron: Norberth Lieth in de 'Middernachtsroep'

Reacties

  1. Ik snap best het punt dat deze man wil maken. Soms kun je er jaloers op worden, inderdaad. Maar ik geloof dat God niet met onze logisch lijkende marketingstrategieën werkt. Hij koos bewust mensen, niet-willende, eenvoudige mensen. Niet met kracht of slimheid, maar door gebruik te maken van de liefde, werd het evangelie verspreid over de wereld. Om de kracht van het gebed niet te vergeten en de niet na te rekenen wegen van de Heilige Geest. Jezus zelf genas wel veel zieken, maar koos ook vrijwillig de dood. Hij had de kracht om het anders te doen, maar kennelijk was het alleen op die manier maar mogelijk.
    Dat neemt natuurlijk niet weg dat wij best onze mond wat vaker open mogen doen, meer zouden moeten bidden, en ons zouden moeten laten leiden door die Geest i.p.v. te bouwen op zogenaamde zekerheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Anton. Het evangelie verkondigen werkt op een andere manier maar dat neemt inderdaad niet weg dat we soms best beter ons best mogen doen om Zijn boodschap te laten horen.

      Verwijderen
  2. De enige zekerheden waar wij op zouden moeten bouwen, zijn het Woord van God, Zijn Zoon Jezus en de Heilige Geest. Als wij net zo sterk in onze schoenen (sandalen) zouden staan als de discipelen, dan was het evangelie sneller rond gegaan dan de blikjes coca cola. Jezus 'trainde' 12 mensen in het verkondigen van het evangelie. Dat deed Hij in 3 jaar. Als wij nu ieder 2 mensen aan de hand mee zouden nemen, dan heeft echt iedereen op de hele wereld binnen een mensenleven van het evangelie gehoord. En dan bedoel ik ook iedereen in elke uithoek van de aarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien zijn wij niet koud genoeg of hebben te weinig bubbels. Haha. Maar ja, voor hen die gered worden zijn kinderen Gods een lieflijke geur maar voor hen die niets met God te maken willen hebben een geur des verderfs. En daar heeft cola weinig last van.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.