Cursisten van de Basis Bijbel Cursus stellen vragen

Al een aantal jaren mag ik met veel plezier een aantal cursisten begeleiden met de Basis Bijbel Cursus.*

De Basis Bijbel Cursus online is een goed te volgen cursus die de basiswaarheden van het christelijk geloof behandelt. Er zijn in totaal 42 lessen verdeeld over 5 thema's. Voor een overzicht van de lessen klik hier. En hier kun je de eerste les inzien.

Af en toe zitten er cursisten tussen die de ene na de andere vraag stellen. Soms zijn het makkelijke vragen, soms zijn het vragen waar je even over na moet denken of de Bijbel voor moet openslaan en soms zijn het vragen waar je gewoonweg het antwoord (nog) niet op hebt. 
Graag wil ik jullie een aantal vragen van een cursist voorleggen die mij in één cursus gesteld zijn. Soms zijn het vragen waarvan de antwoorden voor mij tot nu toe heel vanzelfsprekend waren. Wanneer je er dieper over nadenkt, blijken er soms meerdere kanten aan te zitten en is het niet zo eenvoudig als het lijkt.
Lees mee en stel de vragen eens aan jezelf:
  1. De smalle weg leidt naar boven (de hemel, eeuwig zijn met God), de brede weg leidt naar beneden (de hel, voor eeuwig gescheiden zijn van God) Klopt dat? 
  2. Kan een christen die de Here Jezus niet meer wil gehoorzamen, verloren gaan dus voor eeuwig gescheiden zijn van God?
  3. Kunt u wat meer uitleg geven wat eeuwig leven (is) betekent ?
  4. ‘Geboden bewaren’, is dat hetzelfde als Zijn ‘geboden gehoorzamen’?
  5. De sabbat gedenken, is dat ook hetzelfde als de sabbat onderhouden?
  6. Kan een niet wederom geboren mens zich bekeren van bepaalde zonden, b.v. hij neemt de beslissing te stoppen met drugsgebruik.
  7. Is het verkeerd om op de zondag te sporten of om te werken?
  8. Over wie zullen wij met Christus samen regeren tijdens de Duizend jaren en in de eeuwigheid?
  9. Als de duivel weer voor een poosje vrij gelaten zal worden, wie zijn dan de velen die hij zal proberen te verleiden?
  10. Zijn mensen die afvallig zijn geworden van God, of christenen die hun eigen zin doen, zich niet willen bekeren van hun zonden, ook tegenstander van God?
  11. Zijn alle daden van onbekeerde mensen zondig (onaanvaardbaar bij God) b.v. zij die in ziekenhuizen werken?
  12. Zijn opnieuw geboren mensen, omdat ze nog zullen zondigen, ook nog zondaren?
  13. Mag een christen deelnemen aan de politiek om zo aan regeermacht te komen?
  14. Is het raadzaam of beter dat christenen niet deelnemen aan de wereldsystemen zoals politiek, handel enz...
  15. ‘Sterven aan mijn eigen plannen en ambities’, betekent dat dat ik geen toekomstplannen mag hebben (b.v.: studieplannen) en geen ambities mag hebben om wat te bereiken in de maatschappij?
  16. Christelijke gemeentes die leerstellig afwijken van de Bijbel (bv. de Rk gemeente, de Jehova’s getuigen  e.a.) behoren zij ook tot het lichaam van Christus?
  17. Worden christelijke gemeentes die de behoudenis in Christus niet verkondigen, maar de babydoop of de lidmaatschap van de kerk als de behoudenis in Christus verkondigen, ook aangerekend tot valse godsdiensten?
Mocht je op een van de vragen willen reageren dan is je reactie van harte welkom.

* inmiddels ben ik geen docent meer van de BBC

Reacties

  1. Er staan best hele bijzonder vragen bij.
    Ik ben ook al een poosje bezig met deze cursus.
    Ik vind hem heel helder.
    Heb ook wel een wat vragen gesteld aan de man die mijn huiswerk nakijkt.
    Ik wens je veel succes met het goede werk wat je hiermee doet.

    Hartelijke groet en Gods Zegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha op zondag sporten is heeeeeel fijn en alle andere dingen die goed zijn ook. Waar hebben ze het idee vandaan dat wij op zondag moeten stilzitten? Het is immers geen sabbat zoals God de Joden gaf maar de eerste dag der week. Zelfs Jezus stond op en dus zeg ik:"hup lekker opstaan en sporten maar...."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op veel vragen weet ik een Bijbels antwoord. Maar om de zwakke Gelovigen niet te kwetsen,laat ik het aan de Heer over.

    Een ieder die wederom geboren is, zal de Heer Zelf door Zijn Geest, in heel de Waarheid leiden en mag de Heer ook om Zijn wijsheid vragen en zal Hij dat ook geven.

    Wel is Bijbelstudie en Kennis van de Bijbelse waarheden van essentieel belang voor Geloofsgroei en opbouw van het lichaam van Christus.Dat begint met zitten aan de voeten van de Here Jezus en luisteren naar zijn Woord.

    Door je te laten voeden met het Woord, verandert het denken en later ook de wandel.

    Daarom verwijs ik graag naar de website: wwww.bijbelstudie.nl
    Op deze site zijn tal van Bijbelstudies te bestellen over diverse onderwerpen.

    Ook op www.vlichthus.nl zijn mooie studie op Schrift te bestellen voor gezond en betrouwbaar onderwijs.

    Ik wil dit graag van harte aanbevelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastige vragen om zo maar even te beantwoorden Wendy. Daar heb je een hele taak aan, maar wel heel erg mooi dat mensen dat willen weten! Ben zelf voor een aantal jaren terug ook aan deze studie begonnen, alleen nooit afgemaakt. Door tijdsdruk kwam het er nooit van. En de manier van vragen vond ik heel lastig, dat is niet aan mij besteed. Maar heel veel andere zullen er hopelijk veel aan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een pittige cursus. Wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn heel wat vragen die inderdaad uitleg behoeven. Ik lees vraag 12 nu ff snel: Zondaren zijn in mijn ogen mensen die in de zonde leven, d.w.z. instemmen met het kwade waar ze in leven en zich daar niet van (willen) bekeren (of ze nu christen heten of niet). En nee, ik geloof niet dat wedergeboren mensen zondaren zijn. Míts ze daadwerkelijk stoppen met het doen van zonde waarvan ze zich bewust zijn! (Rom 6, 1 Joh 3) D.w.z. in plaats daarvan gehoorzamen aan de stem van binnen, die wijst op het goede en God welgevallige. Zo overwin je over het kwade waarvan je je bewust bent... Even kort door de bocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ik een mooie opmerking vind hierover is die van Marion; ....door Zijn Geest in heeel de waarheid leiden...en mag de Heer ook om Zijn wijsheid vragen...Als je je voedt met Zijn woord veranderd dat je denken en je wandel.
    Wat ik bij mezelf merk is wel, dat ik er voor moet oppassen dat ik alleen maar blij ben met de antwoorden op ( mijn) vragen om gelijk te hebben. Maar dat ik voor mijzelf niet vergeet dat het om mijn verbinding/ verhouding met God gaat en dat ik verander naar Zijn beeld.
    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, wat een lijst! En wat een interessante vragen, over elke vraag kan je wel weer een blog psot schrijven (en meer). Geweldig dat jullie die cursus geven. Vragen zijn er om in te verdiepen en naar antwoorden te zoeken. Succes weer hoor, dit komende seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een schitterende digitale cursus. Hij bestaat al heel wat jaren maar was altijd per post. Sinds een paar jaar is hij nu digitaal en begint hij wat beter te lopen. De vragen die ik hierboven noemde staan niet in de cursus zelf maar zijn bij de cursist opgekomen tijdens het doen van de cursus.

      Verwijderen
  9. Hallo allemaal

    Op www.freethinker.nl/forum hebben we ook 200 vragen. Wellicht kan iemand ze beantwoorden ?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.