Uit het hart komt het gedrag voort

Onlangs schreef ik al iets over het boek 'De weg naar het kinderhart' van Tedd Tripp. Inmiddels ben ik enkele hoofdstukken verder en het blijft een boeiend boek met veel onderwerpen om over na te denken.
Wat er keer op keer uitspringt, wordt hieronder kernachtig weergegeven:

'In de opvoeding gaat het te vaak om de buitenkant', zegt Tripp. Hij ziet dat ouders geneigd zijn veel meer bezig te zijn met het uitwendige gedrag van hun kind dan met dat wat er in het hart leeft. 'We maken ons vaak meer zorgen over het 'wat' van het gedrag dan om het 'waarom'. Maar het gaat God om het hart, de bron waaruit het gedrag voortkomt ( Spreuken 4:23). Als we ons in de opvoeding alleen maar richten op het gedrag, zullen wij onze kinderen niet leren dat zondig gedrag blijk geeft van een zondig hart. Als we geen oog hebben voor het hart, hebben we ook geen hart voor het Evangelie.
We moeten onze kinderen leren dat zondig gedrag voortkomt uit een zondig hart. Als het kind dit beseft, beseft het ook dat het hartvernieuwende genade nodig heeft.'

Tripp geeft in zijn boek concrete handvatten aan ouders voor een opvoeding die het hart raakt. Hij maakt ouders ervan bewust dat de buitenkant van het kind wordt vormgegeven door de binnenkant. 'Veel nadruk op alleen de buitenkant ziet er misschien een poosje mooi uit, maar zorgt voor lege vaten', aldus Tripp.



Reacties

  1. De kringavonden 'opvoeding' in onze gemeente gaan oa over dit boek. Ik ben net begonnen met lezen, maar het lijkt me absoluut een goed en interessant boek.
    Groetjes van Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het zeker Tineke, ik heb het nog niet helemaal uit maar het is erg leerzaam.

      Verwijderen
  2. Dank je wel! Ik ken dit boek helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.