Bouwen aan de gemeente

In veel gemeenten en kerken wordt traditiegetrouw een 'startweekend' gehouden in de maand september. Een goed initiatief denk ik. Het een goede gelegenheid mensen uit je gemeente te spreken, beter te leren kennen en onderlinge relaties te verstevigen.
Naast de gezelligheid van zo'n weekend is het ook goed om samen na te denken over de manier waarop je je talenten en gaven kunt inzetten in de gemeente het komende seizoen.


In een tijdschrift las ik enkele goede vragen die hierop betrekking hebben.
Misschien is het goed om hier er eens over na te denken, het in gebed te brengen en er wellicht met anderen over door te praten:

Hoe kun je jouw Gemeente laten groeien door jouw invloed?
Wat is een gezonde Gemeente en hoe kun je daar aan bijdragen?
Hoe werkt mijn persoonlijke groeiproces in de Gemeente en waaraan is dat zichtbaar?
Wat is mijn persoonlijke roeping en bediening in de Gemeente?
Hoe groei je als Gemeentelid naar een actieve Gemeentebediening?

Misschien zijn bovenstaande vragen iets te stellig geformuleerd. In feite kunnen we vanuit onszelf niets en moet God dóór ons heen Zijn werk doen. Toch zijn het goede punten om je gedachten eens over te laten gaan en ze biddend aan Hem voor te leggen!

Zijn jullie al langer bezig met dit onderwerp en wil je je ervaringen hierover delen? Reacties zijn welkom!


Reacties

  1. Wat helpt is om actief zelf betrokken te zijn bij je gemeente en je kinderen daarin te betrekken. Wat ik al bij diverse gemeentes gezien heb is dat het aantal leden wel groeit maar de mensen liever een plek warm houden en dus de mensen met een gevoel voor verantwoording 3 taken of meer doen. En ik vind dat er heel veel verwacht word juist van gezinnen met opgroeiende kinderen of van singles, alsof die niets anders te doen hebben.De 65 plus club gaat letterlijk met pensioen en het ontbreekt dus nog al eens aan geestelijke vaders en moeders. Ik denk dus dat er in de prediking aandacht aan de belangrijke plek(als de toekomst)besteed moet worden en misschien niet meer taken verzinnen dan dat er mensen beschikbaar zijn en ook die mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Ook in de gemeente is het volgens mij belangrijk dat alle gaven die iemand heeft,ingezet mogen worden in Zijn koninkrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kinderen erbij betrekken is heel belangrijk, dat denk ik ook Mirjam. Jong geleerd is oud gedaan (al gaat dit niet altijd op natuurlijk). Het zou mooi zijn als iedereen bij het gemeentewerk betrokken wordt, zowel jong en oud. De mensen die in een fase zitten met opgroeiende kinderen kunnen misschien niet een hele grote bediening/taak op zich nemen maar mijn ervaring is dat er overal mensen te kort zijn en overal wel iets te doen is, ook al is het dan (menselijk gezien) een kleine bediening. Soms is het ook een kwestie van tijd en prioriteit waarin je zelf keuzes moet/mag maken.

      Verwijderen
  2. Gemeente groei is helaas maar al te vaak gemeenteverplaatsing. Waar het meer om draait is nieuwe leden die uit de wereld komen. Dan is het pas echt feest. Maar wat zijn er weinigen die het nog willen horen! Dat verbaast mij altijd weer. En toch zullen ze er nog zijn die zullen komen. Pas als de laatste binnen is zal de Deur sluiten. Er zijn veel technieken bedacht om mensen tot het heil te brengen. SLechts eentje werkt echt goed. Wees christen als Jezus en de effecten zullen merkbaar zijn. Misschien niet morgen al, maar toch...
    Ook in de tijd dat Hij op aarde was als Mens wilden de meesten niet komen. Laten we de lat niet hoger plaatsen dan het kruis. Dat is voldoende...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens dat we als gemeente ook niet alleen op onszelf gericht moeten zijn en het alleen gezellig met elkaar moeten hebben maar juist de wereld in moeten gaan om mensen het evangelie te vertellen.
      Toch mogen we als gemeenteleden ook de onderlinge band verstevigen en elkaar bemoedigen en onze geestelijke gaven (die tot opbouw van de gemeente zijn) inzetten. Het zou misschien af en toe meer in balans moeten zijn. Veel mensen hebben het té gezellig en goed met elkaar en kijken niet verder naar de mensen om hen heen. Deze gemeentes groeien dan weinig denk ik omdat nieuwe mensen niet uitgenodigd worden en zich er niet bij betrokken voelen.
      Uiteindelijk denk ik dat het Gods werk is, Hij trekt mensen naar Zich toe. Wij mogen een instrument zijn in Zijn hand en zijn soms maar een schakeltje in een ketting.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat hij bedoelt dat als er nieuwe leden in de gemeente komen (waardoor de gemeente dus groeit), dit vaak leden uit een andere gemeente zijn. En niet een onbekeerde die het evangelie gehoord heeft en zich dan voor het eerst in een gemeente inschrijft....

      Verwijderen
    3. Ja, dat zou kunnen Gwendolyn, dank je voor je aanvulling.

      Verwijderen
  3. Hallo
    Ik vind het jammer maar in mijn gemeente heb ik niet het gevoel meer dat ik groei .
    Wij ik en mijn man hebben allebei 3 taken in de gemeente wat wij al 7 jaren uitvoerde ,dit was op een gegeven moment niet meer vol te houden met 3 kinderen en ook nog allebei een baan.
    Ik heb inmiddels 2 taken laten vallen en mijn man 1.
    En toch blijven ze aan ons van alles vragen ondanks dat wij hebben aangegeven het niet meer te redden.
    Het is nu zo ver dat ik sterk twijfel om bij deze gemeente te blijven, ik wil daar zondags helemaal niet meer naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.