Hoe lang moet je bidden om tot de Heer door te dringen?


Moet men om een geopende hemel bidden? Hoe lang moet je bidden om tot de Heer door te dringen? Dit zijn vragen die een christen helemaal niet hoeft te stellen.

Een stukje uit 'De Middernachtsroep' van Norbert Lieth:

"Stel, een vrijgevige en rijke gastheer nodigt u uit voor een feestje op zijn landgoed. In de uitnodiging staat nadrukkelijk dat alles klaar is voor het feest, dat de deur vanaf 14.00 uur voor elke gast open staat en dat men gewoon binnen mag lopen. U komt op de aangegeven tijd aan, staat voor de open deur, maar schaamt zich om zomaar naar binnen te gaan. In plaats daarvan belt u de heer des huizes of hij niet de deur wil opendoen om u binnen te halen. Hoe zou de gastheer zich voelen? Zou hij uw gedrag honoreren? Zou hij niet denken dat u hem niet serieus neemt? Zou hij niet vol onbegrip en afkeurend zijn hoofd schudden?
Ik stel telkens vast - en betrap mezelf er ook al op - dat we in onze gebeden de neiging hebben om de Heer te bidden of Hij de hemel wil openen - voor het gebed, voor zegeningen, voor Zijn werkingen. Er zijn christenen die denken dat ze eerst net zo lang moeten bidden totdat ze zijn doorgedrongen. En pas als ze het gevoel hebben dat ze zijn doorgedrongen zijn ze gelukkig. Zo'n gebed mag oprecht zijn, het mag eerbiedig zijn, maar het is wel verkeerd, want we nemen Gods woord niet serieus.
Sinds de opstanding en de hemelvaart van onze Heer Jezus Christus staat de hemel voortdurend open. Op het moment dat we in Jezus bidden, Zijn Naam aanroepen, zijn we al met de eerste zin doorgedrongen en in Gods tegenwoordigheid gekomen. Of we dat voelen of niet maakt niet uit.
Wat Jezus met Zijn opstanding teweeg heeft gebracht is uniek. Dat bestond vroeger niet, dat bestaat nergens anders en daar moeten we in het geloof veel meer gebruik van maken."

Reacties

  1. Het zinnetje "Of we dat voelen of niet maakt niet uit." springt er voor mij uit. Het gaat er niet om wat wij voelen, meen ik. Maar wat het Koninkrijk voelt..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je dit stukje neergezet hebt! Er is namelijk door iemand naar me gemaild dat ik heel veel moet bidden vóór God me hoort. Ik heb daar niets op uit gedaan overigens omdat ik zelf er van uit ging dat ik wel gehoord wordt als ik bid. Hoe lang of kort dan ook.
    Dit is daar een bevestiging van, dankje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het voorbeeld van die gastheer erg treffend. Zo heb ik jarenlang staan twijfelen bij die deur, of ik wel goed genoeg was om naar binnen te gaan en of God wel naar mijn gebeden zou willen luisteren. Gelukkig zijn die tijden voor mij veranderd, maar ik weet nog goed hoe ik toen tegen bidden aankeek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk dat we vrij mogen naderen tot de Vader. Een prachtig voorbeeld leg je neer met dit verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nice post thanks for sharing...cute blog blessings

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi stukje maar wel typisch menselijk. Een optelsom van logica die nou eenmaal vaak ver te zoeken is als een mens in diepe ellende zit. Dan willen we herhaaldelijk kloppen, een beetje bevestiging vinden een gevoel van Zijn aanwezigheid ervaren. Zijn dat dan allemaal verkeerde gevoelens? Ik krijg bij zoiets altijd het idee dat dit geschreven is door een mens die niet weet wat het is om te huilen van pijn, nood en vertwijfeling. Niet dat het niet waar is, maar het is een deel van de waarheid. Wat doen we met de woorden van Jezus als Hij zelf zegt dat we moeten blijven aanhouden in gebed?

    Jezus wist hoeveel hoop en troost er uitgaat van ons aanhoudend bij God komen. Misschien voelen we niet zo veel, maar toch is Hij dichtbij....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap wat je bedoelt. Toch denk ik dat het hier gaat om datgene wat vooraf gaat aan het 'echte' gebed. We vragen bv. of God wel luisteren wil en ons wil zegenen en in ons wil werken. We gaan er soms te weinig van uit DAT Hij ons zegent, leidt, help en zegent. We hoeven hier niet voortdurend om te vragen.

      Verwijderen
  7. Volkomen waar, we behoeven dat niet aan God te vragen, ik begrijp je. En toch (lastige vent ben ik toch!) Denk ik dat wij troost putten uit de vraag ons bij te staan, te zegenen, de Heilige Geest ons leven te laten vormen en 1000 andere vragen. Het is wel een beetje raar ik besef het want ik denk ook wel eens als iemand bidt om de Heilige Geest en dat Hij de dienst zal vormgeven, en de naprediker zal zijn van de woorden: Lieve mensen dat heeft God toch beloofd moeten wij daar nou telkens om bidden?
    Hmmm misschien niet maar het houdt ons wel afhankelijk van Hem in die zin, dat we er in het bijzonder steeds aan herinnerd worden dat alles genade is….

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar heb jij weer gelijk in. God wil graag onze gebeden en verlangens horen ook al weet Hij al lang wat we willen gaan zeggen/vragen. Het blijft iets moeilijks hé, gebed. Het is niet voor niets dat zoveel christenen ermee worstelen.

      Verwijderen
    2. Ja ik vind het ook een lastige. Ik blijf maar gewoon bidden om goede zaken en verders zal Hij wel uitmaken wat ermee te doen.
      Voel in ieder geval elke morgen altijd de behoefte om te danken, elke dag weer en heb daarbij zeker nooit het idee dat God zegt: ja dat weten we nu wel...

      Verwijderen
  8. In Jes 55:2,3 staat geschreven: .....Hoort aandachtiglijk naar Mij...
    Neigt uw oor,en kom tot Mij,hoort en uw ziel zal leven ...

    M.a.w: Zijn gedachten ons eigen maken en dat gaat alleen door Zijn Woord want het is Zijn History..Zijn plan met deze schepping,namelijk, met de Gemeente, met Israël en de volkeren.

    De Bijbel is namelijk Christocentrisch, het gaat niet primair om ons, maar heel de Bijbel spreekt over Christus, over de Zoon!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.