Financieel rondkomen belangrijkste levensvraag


Kom ik financieel wel rond in de toekomst? Dat is de levensvraag die Nederlanders het meest bezighoudt. Om antwoord op deze en andere levensvragen te krijgen, praat men het meest met familie en vrienden.

Dat blijkt uit onafhankelijk, representatief onderzoek onder ruim 1.100 Nederlanders, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Alpha-cursus Nederland. Van alle Nederlanders ouder dan achttien jaar denkt bijna zeven op de tien (69%) zo nu en dan of regelmatig na over de vraag of men financieel wel rond komt in de toekomst. Daarmee is het de belangrijkste levensvraag. Andere levensvragen die de gemoederen van Nederlanders bezighouden zijn of ze nou echt gelukkig zijn (59%) en of er meer is tussen hemel en aarde (56%). Ongeveer vier op de tien Nederlanders (39%) geeft aan af en toe of vaak bij deze vragen stil te staan. Verder vraagt de helft van de Nederlanders zich met enige regelmaat af wat de zin van het leven is (55%). De meest gestelde vraag van het vorige onderzoek van Alpha in november 2010: ‘Waarom is er lijden in de wereld?’ is dit jaar met een daling van 9% op de vijfde plaats beland (54%).

Brandende levensvragen
Hoewel Nederlanders in alle leeftijdsgroepen zeggen zich bezig te houden met levensvragen, geeft een vierde (25%) aan actief of regelmatig op zoek te gaan naar antwoorden daarop. Het lijkt erop dat de mensen de laatste jaren meer nadrukkelijk zoeken naar antwoorden op levensvragen. Eind 2010 was namelijk nog maar een vijfde van de Nederlanders (21%) bezig met deze vragen. Jan Bakker, directeur Alpha-cursus Nederland: “Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat in tijden van onzekerheid mensen zichzelf en anderen steeds meer vragen gaan stellen. Dat merken we op de Alpha-cursussen ook. Veel mensen zijn op zoek, op zoek naar antwoorden, zichzelf en ten diepste naar God. De Alpha-cursus biedt deze mensen de ruimte om op een vrijblijvende en eigentijdse wijze op zoek te gaan naar antwoorden op deze en andere vragen.”

Antwoorden zoeken
Uit het onderzoek blijkt dat in de zoektocht naar antwoorden vrienden, familie of kennissen belangrijke gesprekspartners zijn (37%). Daarnaast kijkt of luistert ongeveer een kwart van de Nederlanders naar televisie- en radioprogramma’s (23%) of leest boeken (20%) over deze onderwerpen. Ongeveer 6% heeft wel eens een cursus over het onderwerp gevolgd. Bakker: “Het volgen van cursussen op allerlei gebieden blijft onverminderd populair. Veel mensen zijn op zoek naar ‘iets’ en ‘meer’, dat blijkt ook wel uit die 6%. Ze willen hun vragen ergens kunnen stellen en zijn bereid tijd te investeren om dat ‘meer’ te ontdekken. Op deze mensen richten we ons met onze jaarlijkse campagne en dat blijkt goed te werken.”

Reacties

  1. Dit voorjaar heb ik de Alpha-cursus gevolgd. Was zeer waardevol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er wel veel over gehoord maar hem zelf nooit gevolgd Marie Louise. Goed te horen dat je het waardevol vond. Is er bij jullie in de kerk ook nog een vervolgcursus?

      Verwijderen
    2. Nee, ik heb hem elders gevolgd omdat hij bij ons niet doorging wegens te weinig deelnemers. Waar ik hem gevolgd heb gaan ze misschien wel door nog maar ik doe dan niet mee omdat ik bij een Bijbelstudiegroep ga hier bij ons in het dorp.En ik ga catecheselessen volgen om volgend jaar belijdenis te doen dus ik ben dan druk genoeg :-)

      Verwijderen
  2. Hhmmm, geld (te veel of te weinig) staat dus nog altijd boven God. Interessante statistieken Wendy, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, mooi om te horen Marie Louise! En een goede blog Wendy.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja geld, we kunnen er nu eenmaal niet zonder in deze wereld. Ik denk dat de hang en zucht naar een stukje zekerheid in het leven een prima zaak is en voortkomt uit gezonde verstandige planning. Ik weet niet of we God en Geld op deze wijze moeten meten. Als we een onderzoek doen naar waar de christelijke man het meeste aan denkt aan God of aan seks dat we ook wel eens zouden kunnen schrikken. Het zelfde gaat misschien op voor waar de vrouwen het meeste over denken aan God of aan de kinderen en wat kook ik nu toch weer vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig hoeven wij als christenen geen zorgen te maken, omdat er in Gods woord staat geschreven: Weest in geen ding bezorgd.( Filp 4:6 )

    Als wij de Heer willen dienen geeft Hij wat wij van node hebben om Hem te kunnen dienen.

    De Heer weet, als geen ander wat wij van node hebben en van Paulus leren wij om vergenoegd te leren zijn met het tegenwoordige.

    Maar de Heer heeft ook de blijmoedige gever lief.Het is beter om te geven dan te ontvangen.

    Dit alles is voor mij altijd een bemoediging te weten dat de Hemelse Vader voor Zijn kinderen zorgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar moeten we inderdaad op vertrouwen Marion, Hij heeft alles in Zijn handen. Dank je voor je reactie.

      Verwijderen
    2. Wendy, ik heb het zo mogen ervaren, ik geef veel weg aan de noden van anderen en had laatst weinig inkomen, door een ongeval met mijn voet en had geen inkomsten i.v.m mijn nul uren contract. Ligt er die zelfde week een blauwe envelop van de belasting dienst op de mat. Ik kreeg wel het dubbele maand salaris terug. Wat een zegen en troost mocht ik beleven.

      Verwijderen

Een reactie posten

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.