Omgaan met seksuele verleiding volgens Spreuken 7

Spreuken 7 is eigenlijk een advies dat aan jonge mannen is gericht, maar ik denk dat (jonge) vrouwen er ook hun voordeel mee doen.
Wanneer je dit hoofdstuk leest komt in vers 7 heel duidelijk naar voren dat je zonder doel of richting in je leven onevenwichtig en kwetsbaar bent voor verleidingen. De jonge man weet zelf niet waar hij naar toe wil maar de 'verleidster' in deze passage weet precies waar zij hem wil hebben.
Ze is gekleed om mannen te verleiden (vs.10), haar benadering is vrijpostig (vs.13), ze nodigt hem uit bij haar thuis (vs. 16-18), ze weerlegt listig elk van zijn bezwaren ( vs. 19,20) en ze haalt hem over met vleierij (vs.21) en laat hem in de val lopen (v. 23).
In vs 25-27 staat duidelijke stappen beschreven die je kunt nemen om seksuele zonden te vermijden: Bescherm je gedachten, lees geen verkeerde boeken, kijk bepaalde tijdschriften niet in en weersta seksuele fantasieën.
Ook is het goed weg te blijven bij vrienden die je tot zonden verleiden. En tot slot, en dat is misschien wel het meest moeilijke, denk niet alleen aan dit moment, maar concentreer je op de toekomst. De opwindende gebeurtenis van vandaag kan leiden tot de ondergang van morgen.

Reacties

  1. Je hebt dat hoofdstuk mooi kort en krachtig weergegeven Wendy, we kunnen en moeten onszelf beschermen, dat kan een ander niet voor je doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet eerlijk toegeven dat niet de hele tekst van mij is. Ik heb het ergens gelezen en het viel me op!
      Maar inderdaad, hier moeten we zelf keuzes in maken dat kan niemand anders voor je doen.

      Verwijderen
  2. Weet je wat een bijzonder mooie site is? Wareliefdewacht.nl helaas is de site in z'n oorspronkelijke vorm gestopt, maar er staan heel goede stukjes op met name voor de jeugd. Om je rein te bewaren in deze tijd.
    Daar wordt je aangespoord om een rein leven te leiden net als je hierboven schrijft, rein ook/vooral in je gedachten!


    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze site is inderdaad mooi Dineke. Er staan veel leerzame dingen op.
      Ik heb er ook in het verleden als eens een 'logje' aan gewijd. Als je bovenaan de pagina bij zoeken intypt 'ware liefde wacht' kun je het teruglezen.

      Verwijderen
  3. Mooi stukje Wendy, ik heb het net gelezen.
    Wat mogen we dankbaar zijn, dat wij en onze kinderen hulp kunnen krijgen om ons rein te bewaren. Dat We daar ook voor kunnen bidden.
    ( ik kan nu maar kort reageren, 't is lekker druk hier, maar ben blij dat ik af en toe even op je sites kan kijken.)

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.