Moeder zijn is een van de invloedrijkste taken

"Werk en moederschap combineren is gewoon in Nederland. Toch gaat het regelmatig fout wanneer moeders hun werk hervatten na de komst van hun eerste kind. Ze raken opgebrand, belanden in de ziektewet, of stoppen helemaal met werken.
Beatrijs Smulders, ervaren verloskundige en auteur van het boek 'Veilig door de kraamtijd en de eerste maanden na de bevalling' waarschuwt voor het te snel weer aan het werk gaan na je bevalling. Je baby en jij komen zo onvoldoende tot veilige hechting - die uiterst noodzakelijke, stevige basis die je je kind meegeeft en waar hij de rest van zijn leven profijt van heeft. 'Moeder zijn is een van de invloedrijkste taken in de wereld,' zegt Beatrijs Smulders." 

Een wijsheid die tot denken aanzet...


Reacties

  1. Zo, wat een interessant artikel! Wat mij opvalt is het stukje waarin gezegd wordt, dat de oerdrift in botsing komt met dat wat allemaal moet. Het zit dus toch in een moeder, om te zorgen . Ook dat stukje van een kind zet je niet op een to do list.
    Wat mij enorm tegen de borst stuit is dat het kinderdagverblijf en de crèche zo naar voren gebracht worden alsof dat een verrijking en enorm goed is voor je kind. Hier werd laatst in de krant beweerd dat je zelfs een achterstand zou oplopen als het kind niet naar een kinderdagverblijf zou gaan. Het is eerder andersom, een klein kind in een niet vertrouwde omgeving, met steeds andere verzorgers, leert zich niet goed hechten. Een kind op het kdv tussen allemaal andere drukke kleine kinderen, geen vertrouwd persoon, die echt de moederliefde kan geven. Het is niet voor niets dat er zoveel ADHD achtige problemen zijn. Je kind leert er ook echt niet betere vaardigheden of beter praten, vaak in tegendeel.
    Waar het op neer komt is dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je kind niet naar de crèche of het kdv gaat, het komt NiIETS tekort, alleen moederliefde.
    Vaak zijn juist kinderen die gewoon thuis zijn geweest, beter in praten en sociale vaardigheden dan de kdv kinderen

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eigenlijk niets toe te voegen, aan wat Anomiem schrijft, ik sluit me er helemaal bij aan !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof dat ouders die hun kinderen naar het dagverblijf wel "dag" kunnen zeggen tegen veel zegen die de kinderen geven als moeder en vader meer tijd voor hen hadden gehad. Veel ouders wisselen kostbare momenten in voor een levensstandaard tja, ik meen (en ik besef dat veel ouders nu in mijn nek springen) dat veel van de klachten die wij ADHD noemen voortkomen uit een gebrek aan dat stukje onvervangbare liefde en aandacht die pappa en mamma zouden kunnen geven als ze maar niet zo groot zouden zijn gaan wonen, drie maal per jaar op vakantie wilden, en de tweede auto weg zouden doen.

    Even een pil nemen nu want ook mijn ouders zijn gescheiden en ik groeide op in een gebroken gezin. Niet erg hoor met pillen ben ik best wel lief...Ehh....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wendy, ik heb je een Award gegeven. Vind je het leuk? je kunt er een blogje mee vullen tussendoor, is leuk voor de lezers. En voor bekendheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.