Hoe gaan wij om met zonde?

Afgelopen zondag werd er in de gemeente vlak voordat we het avondmaal vierden met elkaar, een moment van stilte genomen. Dit moment was ervoor om je heel bewust te worden van je zonden zodat je deze ook kon belijden aan God. Als het goed is, is dit iets wat in ons leven als christen dagelijks terugkeert maar ik denk dat het bij de meeste christenen toch iets anders is. We denken er vaak niet aan en hebben niet in de gaten dat onze zonden de relatie die we met God hebben in de weg kan staan. We beseffen wel dat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gegaan maar dat we dagelijks onze zonden aan Hem mogen/moeten belijden schiet er nog wel eens bij in. Ik ben heel eerlijk: bij mij wel...
Het was zondag indrukwekkend om dit met zoveel mensen tegelijk te doen. Wat moet God hiervan genoten hebben stel ik me zo voor. Niet van de zonden die we begaan hebben maar van al die schuldbelijdenissen. God weet al dat wij zondig zijn, maar Hij wil ook graag dat wij met al onze fouten bij Hem komen zodat Hij ons kan reinigen. Hij was ons dan 'witter dan de sneeuw' (Psalm 51:9) en sneeuw is al zo wit...

1 Joh. 1:9 "Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid."

Ik las ook wat de gevolgen van de zonde kunnen zijn als we die niet belijden:

Verbroken gemeenschap met God. Als de mens kiest voor een ander leiderschap, een andere bedoeling dan die van God, gaan de wegen uiteen. Dit werd duidelijk na de zondeval. God heeft de in zonde gevallen mens nog lief en Hij wil hem uit de macht van de zonde verlossen maar God haat de zonde en per consequentie ook de halsstarrige zondaar. ( Joh.3: 17-21)

Schuld
Zonde veroorzaakt schuld. Je schiet daardoor tekort tegenover God. Het is een onprettig gevoel. Het is dan ook niet vreemd dat de wereld God niet liefheeft en ook Zijn kinderen haat omdat zij het wandelend geweten van de wereld zijn.

Verslaving
Het is vreemd dat zonde altijd schreeuwt om herhaling, zelfs tot in de late geslachten. Izak neemt bv. de leugens van Abraham over.

Vlucht uit de werkelijkheid
Trots en angst voor de dood leidt ertoe dat we dit zoveel mogelijk ontkennen.

Ongevoeligheid
Zonde geeft eelt op de ziel. De Heilige Geest kan steeds moeilijker doordringen om de mens te overtuigen van de zonde.

Ik- gerichtheid
Zonde maakt alle relaties kapot. Eerst die met God en daarna die met de mensen om je heen.

Rusteloosheid
De zonde geeft nooit werkelijke bevrediging. Het vraagt altijd om meer. Velen rennen zich dood op de jacht naar 'geluk'.

Tot slot een mooi verhaal over hoe wij om moeten gaan met de zonde:

"Een belangrijke, rijke directeur in Amerika zocht een privé-chauffeur voor zijn Chevrolet. Hij startte een sollicitatieprocedure en plaatste een advertentie. Uiteindelijk mochten drie kandidaten op gesprek komen. Aan de eerste vroeg de directeur: 'Stel, u komt bij een diep ravijn. Hoe ver zou u met mijn Chevrolet over de rand durven hangen?'
De sollicitant dacht 'laat ik eens wat overdrijven' en hij zei:' Wel zeker met mijn bumper over de rand, meneer'.
De tweede kandidaat mocht binnenkomen en hij kreeg dezelfde vraag. Na even te hebben nagedacht zei de man: 'Meneer, ik zou wel met mijn banden over de rand durven zakken'.
Nadat ook de tweede kandidaat vertrok en de derde was binnengekomen stelde de directeur opnieuw zijn vraag: 'Stel u komt bij een diep ravijn. Hoe ver zou u met mijn Chevrolet over de rand durven hangen?' De sollicitant hoefde niet lang na te denken. 'Maar meneer, als ik met uw auto bij een ravijn zou komen dan maakte ik meteen rechtsomkeert, of ik zou er met een grote boog omheen rijden'.
'Gefeliciteerd, dan bent ú aangenomen!' zei de directeur en de derde kandidaat werd zijn chauffeur."


Reacties

  1. Mooi verhaal, aan het eind.
    Zeer duidelijk dat we dat ook met de zonde moeten doen. Maken dat we weg komen of er met een boog om heen gaan.

    Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje Wendy, goede punten die je aanhaalt. We staan daar inderdaad niet altijd bij stil, maar onbeleden zonden vragen altijd om meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg. Vooral dat verhaal dan. Dank je wel.
    Net op mijn blog ook iets erover geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.