Voorlezen is altijd feest!

Welke ouder lees er niet voor of  heeft er niet voorgelezen aan hun kinderen? Kinderen kunnen er enorm van genieten. Hoe klein ze ook zijn, ze komen vaak met de boekjes naar je toe om op schoot te kruipen en voorgelezen te worden. Heerlijk..
Toen bij ons de kinderen nog kleiner waren gingen we met enige regelmaat naar de bibliotheek en kwamen we met een stapel boeken thuis. Maar ook boekjes die de kinderen gekregen hebben en van de kinderen zelf waren, werden eindeloos voorgelezen. Tijdens het koffiedrinken was het 'vaste prik'. Als 'mama' 's morgens ging zitten werd er een boekje gepakt.
Hoewel de kinderen soms zelf nog niet konden lezen, wisten ze al precies wat er ging gebeuren in sommige boekjes. Ze kenden het verhaal letterlijk uit hun hoofd.

Totdat de kinderen naar de middelbare school gingen hebben mijn man en ik veel kinderboeken voorgelezen. De bekende boeken van Jip en Janneke, Pippi Langkous, Kruimeltje en Pluk van de Petteflet maar ook andere boeken met echte verhalen van W.G. van de Hulst of de boeken van Daan en Sietse van Piet Prins. Heerlijk om zo even helemaal weg te dromen samen met je kind.

De boeken die ook op  mijzelf diepe indruk hebben achtergelaten zijn de onderstaande drie boeken waar een christelijke boodschap inzit.
Het zijn de boeken van Patricia St. John: Het geheim van het kreupelhout, Sporen in de sneeuw en De bron van de rivier
Een aantal van deze boeken zijn ook verfilmd en zijn ook de moeite waard..


Reacties

  1. Wij hebben de film Sporen in de sneeuw. Ze vinden hem hier erg mooi. En om eerlijk te zijn, ik vind het soms een verademing in vergelijking met films vol magie en andere niet-christelijke zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die van Patricia St. John (in elk geval: geheim van het kreupelhout) kan ik me nog goed herinneren. Ik was zelf echt een boekenwurm... Sporen in de sneeuw heb ik geloof ik ook eens als film gezien. Mijn kinderen zijn nu nog te jong daarvoor denk ik, maar zeker goede verhalen met een mooie inhoud!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.