Minder leuke kanten?


Veel moeders staan voor de keuze om te (blijven) werken buitenshuis of thuis te blijven voor de kinderen. De ene vrouw droomt ervan om na de bevalling helemaal te stoppen met werken, terwijl het huismoederschap/managen voor het gezin voor een ander de grootste nachtmerrie is. Het thuisblijven bij de kinderen heeft vele voordelen. Naar mijn mening wegen ze niet op tegen de nadelen maar toch zijn er zoals bij elke baan nadelen te noemen.
Ik wil er hieronder een paar noemen waar je je misschien wel in kunt vinden.

Je staat minder in de maatschappij: Omdat je niet meer zo diep in de maatschappij zit, maak je minder de nieuwe ontwikkelingen mee. Je kennis kan verouderen en het is dan extra moeilijk om terug te komen op de arbeidsmarkt als je dit na verloop van tijd toch weer zou willen.

Je bouwt geen pensioen op omdat je geen betaalde baan hebt.

Je bent afhankelijk van het inkomen van je partner. Omdat je man de kostwinner is ben je afhankelijk van wat hij verdient en van hoe hij zijn werk doet.

Sneller isolement. Omdat je zelf veel met de kinderen bezig bent en minder sociale contacten kunt onderhouden, zou het zo kunnen zijn dat je in een isolement komt.

Afgelopen week ben ik aan het denken gezet door de opmerking van Ineke op het bericht van 16 januari Zij schrijft heel eerlijk dat ze zich best wel eens eenzaam voelt en de contacten met andere ouders mist.

Is dit voor jullie herkenbaar en wat vinden jullie van de andere bovenstaande nadelen? Herkennen jullie ze? Ervaren jullie soms nog andere moeilijkheden waar jullie wel eens tegen aanlopen?

Reacties

  1. Hoi Wendy, Ik heb er voor gekozen om 7 jaar thuis te zijn, tot de jongste naar groep 2 ging. In het begin miste ik mijn werk vreselijk en mede door de reacties om me heen, oh werk je niet?(alsof je de hele dag niets deed)voelde ik veel onvrede. Daar heeft God echt een keer ingebracht en me laten inzien hoe belangrijk Hij de opvoeding vindt. Sinds augustus werk ik 3 dagdelen in de thuiszorg(onder schooltijd)en ik had het niet verwacht, maar ik vind het heerlijk. Ik werk en het sociale element is heel fijn. Er ontstaan vaak gesprekken over het geloof en ik geniet ervan. Merk ondanks de strakkere planning dat het fijn is om even thuis weg te zijn. Nu ik terug kijk op de periode dat ik thuis was heb ik heel veel geleerd;over mezelf;opvoeding;huwelijk en het belangrijkste: laat je niks door anderen opleggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.