Hoeveel uur per week ben jij in touw met huishouden en opvoeden?

Meestal ga ik op  maandagmorgen flink aan de slag in het huis. De kinderen zijn dan allemaal naar school en in die tijd kun je flink wat opruimen en schoonmaken. Als het lukt ga ik aan het einde van de ochtend lekker een stuk hardlopen met de hond. De hond moet toch uit, dus waarom zou ik het niet rennend doen? Een stuk wandelen is natuurlijk ook heerlijk. Vooral als je nog kleinere kinderen hebt, is het heerlijk om even met ze naar buiten te gaan en te genieten van de natuur.

Ik ging bij mijzelf eens na hoeveel tijd ik nu besteed aan het huishouden en het opvoeden/begeleiden van de kinderen. Ik begon te tellen en kwam heel ver maar de genoemde 70 uur in onderstaand artikel leek mij erg veel. Ik ben benieuwd wat jullie van het artikel vinden:

Een moeder besteedt dagelijks 42 minuten aan huiswerkbegeleiding en 69 minuten aan de verzorging van maaltijden. Daarnaast is zij 33 minuten kwijt aan strijken en het kost haar 41 minuten om de kinderen van en naar school te brengen. En dit is nog maar een greep uit de minuten, die een moeder aan haar verzorgende gezinstaken besteedt, zo blijkt uit onderzoek van Three (gsm-provider).

Het onderzoek toont aan dat moeders 70 uur per week in touw zijn voor hun gezin.

Zouden zowel werkende als niet-werkende moeders voor al dat werk betaald worden, dan zouden zij er maandelijks 3.500 euro voor vangen, heeft Three berekend. Three verrichtte het onderzoek onder 3000 moeders met ten minste één kind jonger dan zestien jaar.

Volgens de Britse krant Daily Mail berekende Three het maandsalaris door de salarissen van de mensen die het werk voor de moeders zouden kunnen doen bij elkaar op te tellen. Dat komt neer op 70 uur per week, jaarlijks 52 weken lang, want vakantie voor moeders is er niet bij.

Meer onderzoeksresultaten:

  • Een derde van de moeders zegt minder dan zes uur tijd te hebben om te slapen.
  • 83 procent heeft maar een half uurtje per dag tijd voor zichzelf.
  • Slechts één op de zes moeders beweert ‘happy’ te zijn met haar lifestyle.
  • Meer dan de helft van de moeders zou tevreden zijn als zij een uurtje meer per dag tijd voor zichzelf zou hebben.
  • Het huis schoonmaken en koken slurpen samen de meeste tijd van de moeders op.
Ik ben heel benieuwd hoeveel tijd jullie besteden aan het 'managen' van jullie gezin .

Reacties

  1. Ach ik weet niet precies hoe veel uur ik in touw ben.
    Wij hebben 3 dochters 16, bijna 14 en 10 jaar.
    Onze jongste breng ik elke dag als het redelijk weer is met de fiets naar school, voor het reken gemak een kwartier heen en een kwartier terug dus een half uur brengen en een half uur halen is dus een uur.
    Daarnaast zorg ik door de week alleen voor de girls omdat mijn man vrachtwagenchauffeur is en door de week eigenlijk niet thuis komt.

    Ik ben te vreden als thuisblijf moeder, het moeilijkste vind ik de eenzaamheid. De jongste wil graag alleen naar school om meerdere redenen waaronder veiligheid zie ik het nog niet zitten, maar ook het sociale stukje contact met ouders mis ik dan en dat vind ik erg moeilijk.

    Succes met je blog.
    Misschien schrijf ik volgende keer wel wat meer
    Hartelijke groet uit Fryslân
    van Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ineke voor de reactie. Persoonlijk ken ik het niet de eenzaamheid maar ik kan me het wel voorstellen. Misschien zijn er meerdere bloglezers die het herkennen en er eens iets over willen schrijven?

      Verwijderen
  2. Ik besteed minder tijd aan mijn huishouden als in dit artikel gezegd wordt. Maarja ... om het op te tellen. Je zou de tel kwijt raken. Ik weet niet precies.

    In iedergeval neem ik ook wel tijd voor mezelf.
    Dat is om het vol te houden, zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die tijd voor jezelf is zeker belangrijk. Net als alle andere dingen die je inplant moet je dat ook gewoon af en toe doen denk ik. Dan kun je de dagelijkse dingen vaak veel beter aan..

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.