Gebeds(dag)boeken die de moeite waard zijn

Eergisteren las ik psalm 88 en werd geraakt door de psalmdichter. Hij stond oog in oog met de dood, misschien verzwakt door ziekte  of verlaten door vrienden. Maar gelukkig kon hij nog wel steeds bidden. Misschien worden jij en ik niet zo zwaar getroffen als de psalmist maar vinden we het soms wel moeilijk om naar de juiste woorden te zoeken in ons gebed. Tijdens mijn stille tijd vind ik het altijd heerlijk om een gedeelte te lezen/bidden uit een gebeds(dag)boek. Het zijn veelal gebeden die door anderen geschreven zijn, maar wat zijn ze vaak mooi en precies van toepassing op de situatie waarin je op dat moment zit.

De afgelopen jaren heb ik diverse van dit soort boeken gelezen en sommige zelfs vele malen. Voor wie op zoek is naar een geschikt dagboek om dagelijks te gebruiken heb ik er een paar opgeschreven:
  • De kracht van een biddende vrouw - S. Omartian
  • De kracht van een biddende man - S. Omartian 
  • De kracht van biddende ouders - S. Omartian
  • Elke tiener heeft biddende ouders nodig - J. Berndt
  • Elk kind heeft een biddende moeder nodig - F. Nichols
  • Ontwapend gebed - A. van der Bijl en A. Janssen
Op dit moment lees ik het boek 'De kracht van biddend Bijbellezen' van S. Omartian. Dit is een vrij dik boek dus hier kun je enkele maanden mee vooruit. De andere genoemde boeken, vooral de bovenste drie zijn uitermate geschikt voor een maand.
Ook kan ik de gebedskaarten die uitgegeven zijn door Evangelisatiemateriaal van harte aanbevelen. Wij gebruiken ze al een tijdje maar ze blijven mooi.

Misschien heb je zelf nog aanvullingen of tips? Laat het gerust weten.


Reacties