Goede voornemens voor het nieuwe jaar

In de krant las ik gisteren dit berichtje. Leuk om eens te zien wat de meeste mensen voor doelen of voornemens hebben voor het nieuwe jaar.

 "Uit onderzoek blijkt dat het zin heeft om goede voornemens te hebben. Mensen met goede voornemens hebben namelijk tien keer meer kans op het slagen van de gewenste verandering dan wie dat niet doet. Je voornemens uitwerken en op papier zetten vergroot de kans dat je gedrag verandert nog verder. Let wel op dat je niet teveel tegelijk wilt, gooi je leven niet op alle punten tegelijk overhoop."

Top 10 van goede voornemens wereldwijd:

1) Afvallen en meer bewegen
2) Spaarzamer met geld omgaan
3) Schulden afbetalen
4) Meer tijd besteden aan familie en vrienden
5) Een partner vinden
6) Stoppen met roken
7) Beter werk vinden
8) Iets nieuws leren
9) Vrijwilligerswerk doen en vaker anderen helpen
10) Beter met mijn tijd leren omgaan.

Bovenstaand lijstje is zeker niet gek en de moeite waard eens te bekijken. Toch zijn mijn goede voornemens altijd meer op 'geestelijk' gebied. In mijn gedachten heb ik al weer een heel lijstje met wensen en verlangens van dingen waarin ik zou willen groeien en leren.
De meeste overwegingen zijn gebaseerd op onderstaand lijst ( die ik overigens al vaker heb gedeeld maar actueel blijft!)

10 vragen om jezelf te stellen aan het begin van 2012

1.Wat is het belangrijkste dat ik in 2012 kan doen om een geestelijke erfenis aan mijn kinderen te waarborgen?
2.Wat is het belangrijkste dat ik in 2012 kan doen om de kwaliteit van mijn huwelijksleven te verbeteren?
3.Wat is mijn grootste tijdverspiller en wat ga ik er dit jaar aan doen?
4.Hoe kan ik dit jaar de plaatselijke gemeente dienen?
5.Wie wil ik het meeste bemoedigen dit jaar?
6.Voor wie ga ik dit jaar volhardend bidden dat hij/zij tot geloof mag komen?
7.Wat is dat ene ding dat ik doen kan om mijn gebedsleven te verbeteren dit jaar?
8.Hoe kan ik op school of op mijn werk ( of in de buurt) meer een getuige van Jezus zijn?
9.Wat is het menselijk onmogelijke dat ik God ga vragen om te doen dit jaar?
10.Wat ga ik doen om mijn verlangen naar de komst van de Here Jezus te vergroten?

Bron: www.roots.typepad.com

Wat hebben jullie voor wensen of verlangens voor het nieuwe jaar?



Reacties

  1. Ik heb je lijstje nog niet eerder gelezen Wendy, wow, dat zet tot nadenken. Ik ga het uitprinten en met een groepje gelovige vrienden bespreken :) Super. Ik heb zelf wel eens 3 dingen opgeschreven die ik me wilde voornemen, op niveau van geest, ziel en lichaam zogezegd. Beter luisteren, Hebreeuws leren, meer wandelen. Opschrijven helpt inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor dit lijstje. Ik ga hem uitprinten en in mijn dagboek beantwoorden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super, leuke lijst. De suggestie die Marja doet had ik ook in gedachten. Ga ik zeker doen, bijvoorbeeld met catechisanten :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.