Wat ik geleerd heb van verhuizen

-
'Weet je van voren nog dat je van achteren leeft?' vroeg iemand mij tijdens de verhuisperiode? Ze had net zelf zo'n periode meegemaakt en wist waar ze het over had. Inderdaad voelde ik mij die zondag zoals zij omschreef. Er komt zoveel op je af dat er ook veel andere dagelijkse dingen langs je heen gaan.
Zoals een aantal van jullie weet, zijn we een paar weken geleden verhuisd. Het is echt een project geweest van twee maanden dat we met elkaar als gezin hebben kunnen doen. ( En al de familie en mensen die geholpen hebben niet te vergeten!). Het was druk en intensief maar ook heerlijk om zo met elkaar te 'bouwen' aan een huis wat uiteindelijk je thuis wordt. We hebben ervan genoten om van iets wat min of meer verwaarloosd was iets moois te maken dat helemaal naar je zin is.
Ook de ruimte in en om het huis is heerlijk. Als gezin genieten we ervan en zijn dankbaar voor het plekje dat we van God gekregen hebben. Zo zien we het ook echt, het is niet onze eigen verdienste, het is pure genade. Gelukkig zijn er ook veel momenten geweest waarin we even tot rust konden komen en tijd hebben genomen voor het gezin en andere belangrijke dingen.
Toen ik erover nadacht kwamen er een aantal dingen in gedachten die ik heb geleerd van verhuizen:

  • Ik heb geleerd om in korte tijd met allerlei verschillende mensen om te gaan. Van alle 'vaklieden' heb ik wel wat geleerd en heb meer respect gekregen voor de beroepen die zij uitoefenen. Er wordt vaak van alles gedacht over bv. het beroep van timmerman of loodgieter maar wat hebben we ze hard nodig!
  • Wat bewaart een mens toch veel spullen. Het is goed eens na te gaan of je het echt allemaal nodig hebt en weer gebruikt of dat je misschien spullen kunt weggeven aan anderen die niet zoveel hebben. Een verhuizing geeft de gelegenheid alle spullen weer eens door je handen te laten gaan.
  • Houd met verhuizen vooral het einddoel in zicht. Vooral wanneer je halverwege bent kan het gevoel van 'het komt nooit af' je overvallen.
  • Af en toe is het goed een dag niets te plannen en even totaal iets anders te gaan doen. 
  • Wees flexibel (dat is er één voor mij). Soms gaat het allemaal net iets anders dan je die dag in gedachten hebt. De kunst is om dan toch de rust te bewaren en te vertrouwen op God dat het goed komt.
  • Probeer ondanks alle drukte tijd te houden voor geestelijke verdieping. De verleiding is groot om maar door te gaan en alleen maar te 'doen' zoals Martha deed. Het is goed om regelmatig stil te zitten aan Jezus' voeten zoals Maria en echt tijd met God te nemen.
  • Je huwelijk wordt op de proef gesteld. Verhuizen is een van de stressfactoren uit de top 3. Hoe pak je dit samen op? Wij zijn de maanden gelukkig doorgekomen zonder veel woordenwisselingen maar dit had heel anders kunnen gaan. Als je om je heen kijkt ontstaan er juist in stresssituaties vaak huwelijksproblemen.
  • Kijk ook weer niet te veel naar je 'aardse' huis. 'Het beste komt nog' zoals Corrie ten Boom zei. Johannes 14: 2 spreekt erover :' In het huis mijns Vaders zijn vele woningen– anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; Wat is het heerlijk om hier naar uit te kijken. Deze 'verhuizing' lijkt me eerlijk gezegd toch het mooiste.

Reacties