Niwanda

Nadat ik in de vakantie weer een boek van Corrie ten Boom gelezen had, heb ik daarna ook al de andere boeken die ik van haar heb, nog eens uit de boekenkast gehaald. Sommige stukken heb ik opnieuw gelezen.Wat schrijft ze toch inspirerend en bemoedigend en wat kunnen we veel van haar leven leren.
In het boekje 'Het beste deel komt nog' las ik onderstaand verhaal:

Niwanda
'Er lag opeens een stukje papier in mijn hand. Ik wist niet hoe het daar kwam. Het was een briefje: "Kom alstublieft bij me; ik lig in het vijfde bed rechts. Niwanda".
Ik was in Afrika en had die morgen in een jongenskostschool gesproken. Ik vroeg de zendeling of hij me kon helpen er achter te komen wie die brief had geschreven. Hij lachte en zei: "Ja, dat weet ik wel. Die jongen is ziek en we konden hem nog niet naar het ziekenhuis brengen. Het vijfde bed, dat is in kamer drie. Ik zal het u wijzen."
We kwamen de kamer binnen waar we Niwanda vonden. "Ik had hulp nodig om bij je te komen, jongen!". We lachten allebei en de zendeling zei: "Ik zal u met hem alleen laten."
Niwanda en ik raakten in gesprek. "Vertel me eens iets over jezelf", vroeg ik.
"Ik ben ziek", begon hij. "Ik ben al lang christen, en ik heb God gediend, maar wanneer ik op mijn leven terugkijk, schaam ik me. Ik las in de Bijbel dat Paulus zei: 'Ik heb de goede strijd gestreden' en als ik in het verleden kijk, weet ik dat ik ook, net als Paulus, echt mijn best heb gedaan om de goede strijd te strijden, maar ik heb er weinig van terechtgebracht."
"Hoor eens, Niwanda. Het is waar dat Paulus schreef: 'Ik heb de goede strijd gestreden, 'en we kunnen het daar helemaal mee eens zijn, omdat we zo'n groot respect voor hem hebben. Maar hij schreef niet: 'Ik heb de strijd op de goede manier gestreden. 'Hij bedoelt: 'Ik heb gestreden in de goede strijd.'
Jij en ik moeten dat ook doen. Wij vechten allebei in de goede strijd. Wij staan op overwinningsgrond, omdat onze strijd onder Koning Jezus plaatsvindt; en Koning Jezus is Overwinnaar. Hij maakt ons meer dan overwinnaars."

Zo is het voor ons allemaal, voor u en voor mij, op welke plaats we ook gesteld zijn. Laten we ervoor zorgen in de goede strijd te strijden, zodat we allemaal samen op overwinningsgrond staan."

2 Tim. 4: 7 Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden'

C. ten Boom

Reacties