Kloof tussen zondag en maandag

Er gaapt een kloof tussen zondag en maandag. Op het moment dat christenen hun werkplek betreden, lijkt het net of de Heilige Geest buiten is blijven staan, zegt Leon de Rijke - coach op het gebied van geloof en werk - in het blad Herstel. Dat komt door de manier waarop kerken met het thema omgaan, analyseert hij. Er wordt gepreekt over gezin en kerk, maar gelovigen krijgen nauwelijks toerusting of bemoediging voor hun werk. ‘Als iemand van school komt en gaat werken bij de supermarkt, bidden we maar zelden voor de bediening waarin God zo iemand plaatst. Maar als hij van de Bijbelschool komt, zijn we trots op hem of haar en bidden we wel specifiek om een roeping. Alsof het echte werk in de kerk plaatsvindt.’
Volgens De Rijke is christen-zijn op je werk juist enorm belangrijk voor God. ‘Niet-christenen kunnen bijna elke vorm van het evangelie negeren. Een tractaatje kunnen ze weggooien, de uitnodiging om mee te gaan naar een kerkdienst afwijzen, een tv-dominee wegzappen. Maar een christen-collega die dag in dag uit zijn werk doet alsof het voor de Heer is en die vol is van de Heilige Geest, kunnen ze niet uitzetten. Christenen krijgen juist op hun werkplek kansen te laten zien wat christen-zijn betekent. Nodig ook, zegt de coach, want er bestaan veel vooroordelen over gelovigen. De grootste: 82 procent van niet-gelovige mensen noemen christenen hypocriet. Ze doen niet wat ze zeggen.'

Reacties

  1. Het is een trieste constatering, maar o zo waar. Vandaag begon ik aan een bericht op mijn blog, maar schrijvendeweg veranderde de inhoud, tot het resulteerde in een oproep / open brief aan alle kerkmensen. Waarbij het moeilijk is om ook niet meteen te oordelen ...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.