Ontwapenend gebed - Anne van der Bijl en Al Janssen

Het citaat van gisteren kwam uit het boekje 'Ontwapenend gebed' van Anne van der Bijl en Al Jansen. Het is een klein pakkend boekje over gebed. De subtitel is 'Hoe de Vervolgde Kerk ons gebedsleven inspireert'.
Wanneer je begint te lezen, ben je onmiddellijk geraakt en geboeid, althans, ik wel. De schrijvers hebben zoveel meegemaakt in allerlei landen waarin christenen vervolgd worden, dat hun ervaringen je direct aangrijpen. Anne van der Bijl werd wereldwijd bekend als Gods smokkelaar. Hij is voor talloze mensen in de Vrije en Vervolgde Kerk een voorbeeld geworden. "Ook voor mij, omdat hij mij in theorie en praktijk geleerd heeft hoe belangrijk gebed is", zegt Tjalling Schotanus in het voorwoord van het boekje. En persoonlijk kan ik dat beamen. Bidden is niet het uitspreken van woorden, maar het hebben van een relatie met onze hemelse Vader. In dit boek kunnen we lezen over een aantal ontdekkingen van Anne over gebed.
Het boekje bevat 8 korte hoofdstukjes met aan het einde praktische tips om je gebedsleven 'nieuw leven in te blazen' of te verdiepen.
Graag wil ik een klein stukje delen dat mij raakte.
"We bezoeken allerlei plaatsen in de wereld om daar broeders en zusters te ontmoeten die lijden voor de naam van Christus, en overal krijgen we hetzelfde verzoek: 'Bid alsjeblieft voor ons.'Maar hoe moeten we voor hen bidden? Om de een of andere reden lijken we wél te weten hoe we voor vrienden en familie moeten bidden. Of misschien ook niet? Wanneer ik mensen in Nederland, in de Verenigde Staten of in andere vrije landen hoor bidden, lijken die gebeden me over het algemeen behoorlijk zelfzuchtig. 'God ik wil U even laten weten wat ik wil.' Het is prima om te bidden voor onze baan, voor onze kinderen en onze financiële situatie. Natuurlijk vragen we God om genezing voor onze zieke buren en een veilige reis voor onze dierbaren. Wanneer dat echter het enige is wat we doen, lopen we een geweldig avontuur mis. God nodigt ons uit om invloed uit te oefenen in onze gemeenschap, ons land en de hele wereld - om de loop van de geschiedenis daadwerkelijk te veranderen wanneer wij op onze knieën gaan."

Daar gaat dit boekje over - het is bedoeld om te voorzien in een aantal praktische lessen die Anne en Al geleerd hebben, zowel uit de Schrift als door het leven van mensen die vervolgd worden vanwege hun toewijding aan Jezus. Als wij een onuitwisbare indruk op deze wereld willen achterlaten, is dit de krachtigste manier om dat te bereiken; ons door gebed inzetten voor het volbrengen van Gods doelen.
Ik kan iedereen aanraden dit boekje te lezen en het ook in praktijk te brengen.

Reacties