Creatieve levensplanning 4 (slot)

In het laatste deel van het boek 'Creatieve Levensplanning' wordt vooral gekeken naar de richting die je op wilt in je leven.Wat zou je graag willen bereiken in je gezin, in je beroep, in de gemeente en ook in je vrije tijd. (Ja, zelfs hier kun je blijkbaar visie voor ontwikkelen). Met behulp van schema's krijg je op deze manier alles duidelijk op een rijtje.
Voor mij zelf is het verhelderend wanneer ik met dit soort dingen bezig ben. Je wordt gedwongen op deze manier om verder vooruit te kijken. Aan de ene kant kan dit natuurlijk zo gezien worden dat het lijkt of je geen vertrouwen hebt in Gods leiding en graag zelf de touwtjes in handen wilt hebben. Ook kan het lijken of je 'geloof' niet voldoende is omdat je graag zelf bepalen wilt wat er gebeurt. Aan de andere kant, toen ik er verder over nadacht, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit niet zo is. Uiteindelijk heeft God natuurlijk alles in Zijn handen en bepaalt Hij (in grote lijnen) hoe mijn leven eruit zal zien. Toch hoef ik niet op de stoel te gaan zitten en af te wachten wat God allemaal voor mij in petto heeft. Het is Bijbels gezien ook juist denk ik om plannen te maken, om na te denken over je toekomst en om zelf visie en doelen te ontwikkelen zolang je dit maar biddend doet.

Veel  mensen doen 'wat hun hand vindt om te doen'. Prachtig is dat aan de ene kant, dat je open staat voor alles wat op je weg komt. Maar ik denk dat er een gevaar in kan schuilen omdat je zo druk bent met de dingen op de korte termijn dat je absoluut niet weet welke richting je eigenlijk op wilt in je leven. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij hier zelf ook af en toe schuldig aan maak. Ik ben dan enthousiast voor een heleboel dingen tegelijk en alles lijkt goed en zinvol om te doen. Je kijkt dan bij wijze van spreken niet verder dan één dag vooruit en pakt allerlei dingen op die op je weg komen. Het gevolg kan zijn dat je je in 100 dingen tegelijk stort, niets eigenlijk echt afkrijgt en geen overzicht en inzicht hebt in je doelen en je visie. Het gevaar is dan ook vaak dat mensen eigenlijk té veel doen en op een gegeven moment vast lopen omdat ze niet goed weten wat ze wel of niet willen.
Ik heb het al vaker gedaan maar ik kan iedere christen bovengenoemd boek aanraden om hier samen met God, biddend mee aan de slag te gaan. Het heeft mij al een heleboel stappen vooruit geholpen. Je blijft valkuilen houden maar door er gericht mee aan de slag te gaan, krijg je meer duidelijkheid in veel dingen.

Op blz. 120 stond een mooi voorbeeld om te illustreren dat het noodzakelijk is om een duidelijke visie te hebben voor de toekomst.
'In de Middeleeuwen zat een man op een heuvel en keek neer op een kleine stad waar drie mannen elk een gat aan het graven waren. Ieder man was dus bezig met hetzelfde werk; de intensiteit waarmee ze deze taak vervulden, was echter sterk verschillend.
De eerste was zeer ontspannen en had meer belangstelling voor het fluiten van de vogels en het mooi om hem heen dan voor het gat dat hij moest graven. De tweede was een gewetensvol arbeider en groef doelbewust en geconcentreerd verder. De derde was een enthousiast 'gatengraver'. Hij hield zich nauwelijks in bij het graven en straalde daarbij over heel zijn gezicht.
De waarnemer verliet nu zijn uitkijkpost om de mannen naar hun werk te vragen. De eerste antwoordde: 'Ik graaf een gat". De tweede meende:" Ik leg een fundament". De derde zei echter:"Ik hoor bij een team dat een kathedraal bouwt !" Blijkbaar had de derde een visie.'

Reacties