Creatieve levensplanning (3)

In het tweede hoofdstuk van 'Creatieve levensplanning' wordt naast de genoemde 'erfenis van je familie' ook geschreven over je eigen indrukken die je in je leven hebt opgedaan, je eigen levensloop en je opleidingen en ervaringen. Soms denk je dat voor jezelf aardig op een rijtje te hebben maar als je er eens de tijd voor neemt hier wat langer over na te denken, blijken er toch verrassingen boven te komen.
Mooi om te zien is wel dat ik eigenlijk door het lezen van dit boek en de bijbehorende werkschema's en vragen steeds beter een antwoord krijg op mijn eigen vraag uit het stukje dat ik op 17 maart j.l. schreef over informatie aanvragen. Ik ben er over na gaan denken en heb een aantal dingen helder gekregen.

  • Voor God ben je waardevol, het maakt niet uit voor Hem of je wel of geen (hogere) opleiding gedaan hebt.
  • God heeft iedereen bepaalde talenten en gaven gegeven om te kunnen gebruiken op de plek waar Hij je gesteld heeft.
  • Gaven en de vrucht van de Heilige Geest zijn nog belangrijker dan de ontplooiing van ons verstand.
  • Soms moet je geduld hebben en wachten totdat God je ergens inzet. Het gaat op Zijn tijd en op Zijn manier, niet altijd op mijn tijd.
Het lijstje zou nog veel langer kunnen worden gemaakt, toch zijn dit op dit moment voor mij de belangrijkste punten. Genoeg om over na te denken én het tot je door te laten dringen.

Het derde hoofdstuk van Creatieve levensplanning getiteld "Welke mogelijkheden heb ik?' is wederom boeiend, praktisch en leerzaam.
Je motiverende en geestelijke vaardigheden, je persoonlijkheidsprofiel en ook je intelligentiestructuur worden door allerlei handige schema's en aanwijzingen steeds duidelijker.
Op dit moment denk ik na over de vragen op blz. 86. -  Het waarde-profiel -
Het gaat hier om de 'waarom' vraag die ten diepste onze basismotivatie en fundamentele grondhouding beschrijven. Toch is het niet zo makkelijk om hier zo maar op te antwoorden wat deze dingen dan zijn in je eigen leven.
De volgende vraag kan helpen:
"Stel je voor dat je je zestigste verjaardag viert. Je hebt daarvoor 25 goede vrienden uitgenodigd die jou reeds lang kennen. Elk van deze mensen moet nu zeggen wat hij van je vindt en hoe je volgens hen vorm hebt gegeven aan je leven. Wat zou je dan graag horen?"
Hier volgen drie vragen die je tot deze fundamentele waarden leiden:

1. Waar wil ik om bekend staan?
2. Wat wil ik bereikt hebben?
3. Wie wil ik gediend hebben?

In de antwoorden op deze vragen ontdek je je waarden, bijvoorbeeld de motivatie van je hart.
Ik weet dat het ten diepste helemaal niet gaat om wat mensen (van mij/van jou) vinden. Het gaat er om of je God gehoorzaam bent en doet wat Hij van je vraagt. Toch is dit niet altijd even duidelijk en kunnen bovenstaande vragen een hulpmiddel zijn om achter motivaties te komen en bepaalde doelen te stellen. Het is dus goed om deze vragen jezelf biddend stellen en na te denken over wat jouw motivatie is om de dingen te doen díe je doet of wilt doen.

Lees hier verder voor deel 4.


Reacties