Is geld of God mijn Meester?

Matteüs 6:24  "Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon."

De boodschap van Jezus is in dit Bijbelvers duidelijk, maar wat is het in de praktijk soms ongelooflijk moeilijk. Als we om ons heen kijken in deze materialistische maatschappij zien we veel mensen die hun hele leven besteden aan het vergaren en bewaren van geld. Alles moet steeds luxer en mooier. Het verlangen naar geld en naar wat daarmee te maken heeft, kan je aandacht voor God en geestelijke dingen verdringen.
Hoewel ik zelf geen betaalde baan heb en dus niet zozeer op 'geld verdienen' gericht ben, moet ik toegeven dat ik soms toch wel bezig ben met comfort, luxe of bezittingen. Indirect ben ik dan toch ook bezig met materialistische dingen. Wat is het soms moeilijk om je gedachten hier niet door in beslag te laten nemen.
Jezus is heel duidelijk en zegt dat wij slechts één meester kunnen dienen. Hij roept op om niet in de 'val' van het materialisme te trappen want de liefde voor het geld is de eerste stap naar allerlei andere zonden (1 Tim. 6:10)
Kun jij oprecht zeggen dat God je Meester is en niet het geld? Persoonlijk vind ik het soms een worsteling. Bovenstaand vers dwingt ons om nog eens na te denken waar we onze meeste tijd en aandacht en inspanning aan besteden.


Reacties