'Geestelijke' boodschappen doen

Wanneer ik een nieuw berichtje schrijf voor op mijn weblog zoek ik er als laatste altijd een geschikte illustratie bij. Deze keer ben ik andersom begonnen en heb naar aanleiding van de afbeelding een stukje geschreven.
Het plaatje vond ik toen ik op zoek was naar een andere afbeelding en ik vond het fascinerend. Al gauw kwam bij mij de gedachte op om dit stukje 'geestelijke boodschappen doen' te noemen.

Wanneer je je gewone dagelijkse boodschappen doet, richt je je op je fysieke behoeften. Je stopt van alles in je winkelwagentje: brood, vlees, groente, fruit, melk ...een tussendoortje soms. En niet te vergeten allerlei spulletjes voor 'de uiterlijke mens'. Je koopt (meestal) wat goed en gezond voor je is en doet er moeite voor om dát te kopen wat je nodig hebt. Vaak maken we zelfs een lijstje en denken we er van te voren over na met welke dingen we ons lichaam willen voeden of verzorgen. Soms moeten we even zoeken in de juiste winkel voordat we het gewenste product hebben gevonden en soms kopen we wat voor in de voorraadkast als reserve.

Toen ik naar het plaatje keek vroeg ik mezelf af hoe dit nou eigenlijk geestelijk gezien met ons is. Nemen we op dit gebied ook de tijd om ons 'karretje' vol te doen. Kiezen we dingen die goed voor ons zijn? Verzorgen we 'onze geest' ook goed? Nemen we de tijd om 'lekker te ruiken' (2 Kor. 5:15). Doen we moeite om een lijstje te maken van die dingen die we geestelijke gezien nodig hebben of  'kopen we maar wat'?  Zijn de producten die we in ons karretje stoppen 'lang houdbaar' voor tijden dat het eens wat minder goed gaat?  Wat kiezen we als 'tussendoortje'? In welke 'winkel' doen we onze boodschappen? Het zijn vragen om eens over na te denken...

Hoe en waarmee vullen wij ons 'geestelijke karretje?




Reacties