We kunnen niet leven van brood alleen

Uit de webpoll over Bijbellezen op CIP.nl blijkt dat een aanzienlijk deel, namelijk 41% van de lezers van deze website de Bijbel nog nooit helemaal heeft uitgelezen. Circa 13% heeft de Bijbel een enkele keer uitgelezen, 7% twee keer en 6% drie keer. Ongeveer 33% van de ondervraagden geeft aan de Bijbel meer dan drie keer gelezen te hebben. Alhoewel christenen het er doorgaans over eens zijn dat de Bijbel het meest belangrijke boek is, en veel christenen vaak meerdere Bijbels hebben, is het Woord van God door het grootste percentage van de christenen nog nooit uitgelezen. CIP.nl (nu Cvandaag) peilde enkele meningen hierover.


Martin Koornstra, kinderwerker en spreker schrijft er nog het volgende over: "Dat 41 procent van de ondervraagden aangeeft de Bijbel nooit van kaft tot kaft te hebben gelezen verbaast me niet. In deze fastfood cultuur doen we de Bijbel er 'ook gewoon nog eventjes bij'. Het lijkt me makkelijker om in de kerk te zitten en een preek te horen dan zelf in toewijding en discipline de Bijbel te lezen en daar ook echt gegrepen door te zijn. Dat een derde aangeeft de Bijbel meer dan een keer te hebben gelezen vind ik bemoedigend, al weet ik ook dat Gods Woord op andere manieren tot ons kan komen door bijvoorbeeld een lied of door omgang met andere gelovigen. Lezen we de Bijbel plichtsgetrouw, of vanwege honger naar God? We kunnen niet leven van brood alleen. Het Woord van God is belangrijk omdat we het allemaal nodig hebben. De Bijbel raakt me vaak enorm. Er zit echt een Meesterbrein achter deze Bijbel. Daar kan geen schrijver tegenop."


Reacties