Verleidingen weerstaan met het Woord van God

Al enige tijd ben ik aan het lezen in Mattheüs. Hoofdstuk 4 bevat een aantal leerzame lessen. Jezus wordt hier tot drie keer toe verzocht door de duivel in de woestijn. De Here Jezus had net een hoogtepunt beleefd bij Zijn doop en niet lang daarna verblijft hij 40 dagen in dor en droog land. Hij wordt tenslotte moe, hongerig en is eenzaam. Daardoor wordt Jezus kwetsbaar. Satan maakt daar gebruik van omdat hij loerde op een zwak moment van Jezus.
Persoonlijk ervaar ik het ook regelmatig dat ik veel vatbaarder ben voor verleidingen wanneer ik moe of onzeker ben of belangrijke beslissingen moet nemen. Het verschil is alleen dat Jezus, die ook ten volle mens is (geweest), hierin niet zondigde.
Satans verzoekingen concentreren zich in dit Bijbelgedeelte vooral op lichamelijke noden, macht en bezit en trots. Ik denk dat het vandaag de dag niet anders is. Het blijven onze 'zwakke plekken'.
Mooi is het om te zien dat Jezus niet toegeeft en niet ingaat op de verleidingen. Hij gaat op de best denkbare manier in tegen deze verzoekingen van satan, namelijk met het Woord van God. De satan kent de Bijbel ook en probeert Jezus tot zonde te verleiden maar ook Jezus weet precies waar in het Woord van God de gedeeltes staan waarmee Hij de verleiding kan weerstaan.
Wat een geweldig voorbeeld is dit voor ons. Uit dit gedeelte blijkt maar weer hoe belangijk het is de Bijbel te kennen en op de juiste manier en op de juiste tijd toe te passen in het leven. Juist in onze zwakke en moeilijke momenten wanneer we onzeker, moe en kwetsbaar zijn.

Reacties

  1. Dankjewel voor dit stukje! God spreekt door jouw blog tot mij. Ik ben er verwonderd van.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.