Hoe wil ik Jezus volgen?

Wanneer je leest in Mattëus 5:1 dat 'grote menigten Jezus volgden' klinkt dat geweldig. De vraag is alleen met welke intentie de mensen dat deden. Jezus was destijds het gesprek van de dag en iedereen wilde Hem zien. De discipelen, die het dichtst bij deze 'populaire' Man stonden, kwamen ongetwijfeld in de verleiding zich belangrijk te voelen en trots en bezitterig te zijn. Jezus vertelt hen echter een belangrijke les.
Ik las er het volgende over wat me aan het denken zette:

"Bij Jezus te zijn gaf de discipelen niet alleen aanzien, maar ook de mogelijkheid er rijker van te worden. Het is mooi om te zien dat Jezus voordat Hij de menigte toespreekt de discipelen even apart neemt en hen waarschuwt voor de verleidingen die voor hen op de loer zouden liggen. Jezus waarschuwt hen dat ze geen roem en rijkdom moeten verwachten maar verdriet, honger en vervolging. Niettemin verzekerde Hij Zijn discipelen dat zij zouden worden beloond, maar misschien niet in dit leven. Er kunnen tijden zijn dat het volgen van Jezus ons erg populair maakt. Maar als wij niet leven naar wat Jezus hier zegt, dreigt het gevaar dat wij Gods boodschap gaan gebruiken om er zelf beter van te worden".

Op welke manier willen wij Jezus volgen?


Reacties

  1. Hier moest ik even goed over nadenken. Maar toen kwam er inderdaad iets van herkenning. Soms denk ik dat mijn motieven zuiver zijn, dat ik het echt voor God doe. Maar steeds kom ik er tot mijn beschaming achter dat er altijd meer motieven meespelen: de hang naar erkenning, naar bewondering, naar populariteit. Ik merk dat God mij klein houdt en soms baal ik daar echt van. Maar het is goed voor me, dat weet ik. En vaak zing ik voor mezelf dan dat oude versje van 'jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn' weet je wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie. Ja, heel herkenbaar hoor!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.