Hij houdt blijdschap in mijn hart



Er is vreugde, hemelvreugde.
Hemelvreugde, hier op aard.
Te weten: Jezus mint ook mij
is mij meer dan alles waard.

Bovenstaand refrein heb ik gisterenmiddag tijdens het hardlopen zeker wel 10x gezongen. Eigenlijk zit het lied sinds afgelopen zondag de hele week al in mijn hoofd. Het heeft me bemoedigd elke keer weer opnieuw.
Soms lopen bepaalde weken namelijk anders dan dat je dacht.
Een gesprek met een (oude) vriend wiens huwelijk na bijna 25 jaar op de klippen gelopen is, twee zieke kinderen die de hele week 'hangerig' zijn en niet eten, een dochter die 'zoekende' is nu ze onverwachts thuis is omdat ze haar studie heeft beƫindigd en zo kan ik nog een aantal dingen noemen. Ook als je naar het journaal kijkt of de krant leest en ziet wat er in de wereld gebeurt, overvalt je soms een gevoel van diepe treurigheid. Het zijn geen dingen waar je vrolijk van wordt.
Toch mogen we ons in alles wat ons overkomt en in alles wat we doormaken, richten op onze Hemelse Vader. Hij houdt uiteindelijk die diepe blijdschap in mijn en in jouw hart.
Onderstaand lied heb ik in zijn geheel nog een keer opgeschreven en overdacht. Wat een diepe waarheden zitten hier toch in:

De nacht vlood heen, 't is helder dag!
er is blijdschap in mijn ziel!
mijn vrees is weg, Gods vree woont daar,
er is vreugde in mijn ziel!

refrein:
Er is vreugde, hemelvreugde.
Hemelvreugde, hier op aard.
Te weten: Jezus mint ook mij
is mij meer dan alles waard.

Mijn tranen droogde Jezus' hand,
er is vreugde in mijn smart.
'k Ben pelgrim naar het hemels land,
doch met blijdschap in mijn hart!

Eens was mijn hart vol duisternis,
maar God sprak eens: "Daar zij licht!"
nu heb 'k een hemel reeds op aard
en een hemel nog in 't zicht.

Door Jezus' macht, door hem alleen,
kan ik overwinnaar zijn;
en waar ik kom, ik jubel luid:
ja, des Heilands bloed maakt rein.

En is de weg soms ruw en steil,
toch blijft blijdschap in mijn smart.
Want Jezus zelf bestiert mijn weg.
en houdt blijdschap in mijn hart.

( Joh. de Heer nr.41)

Reacties

  1. Een mooie lied-tekst! Kan me goed voorstellen hoe je daardoor bemoedigd werd deze week. Sowieso merk ik zelf dat woorden op melodie vaak krachtiger bij mij binnenkomen dan gewoon. Heeft dit lied een bekende melodie? Ik denk in ieder geval dat ik hem nog nooit gehoord heb.

    Sterkte met alles wat je momenteel bezighoudt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.