Een huishouden op rolletjes

Het huishouden draaiende houden is soms niet zo makkelijk als het lijkt. Vooral in een groot gezin komt er vaak veel bij kijken en is er veel werk dat dagelijks terugkomt. Ik denk ook dat het heel Bijbels is om in deze 'bediening' - want zo kun je het zeker noemen - je verantwoordelijkheid te nemen. (zie Titus 2:5). Het is belangrijk dit op een goede manier te organiseren.
Het probleem is alleen vaak dat je niet weet waar je moet beginnen en welke (grote of juist kleine) klussen je wanneer aan moet pakken.

De afgelopen weken heb ik een heel praktisch boek gelezen getiteld "Op rolletjes" van Zamarra Oomes-Kok. De subtitel is 'Huishoudmanagement voor iedereen'.
"Een chaotisch huishouden kan heel gezellig zijn, maar het is wel vervelend als je op zondag ineens ziet dat de koelkast leeg is, al je ondergoed in de was zit of een belangrijk telefoonnummer niet kunt vinden", aldus de schrijfster.

Op rolletjes is en boek dat je helpt je huishouden (nog) beter te organiseren, zodat je niet voortdurend achter de feiten aanloopt. Het bevat eenvoudige planners, effectieve lijstjes en tijdbesparende oplossingen. Ook zitten er midden in het boek een groot aantal stickers die je in je agenda kunt plakken als herinnering bij bepaalde taken. De zes hoofdstukken gaan vooral over 'omgaan met tijd', 'opruimen en bijhouden', 'schoonmaken en de was', 'koken en boodschappen', 'administratie en dagplanning met kinderen'.
Verder bevat het boek veel tips, websites en een literatuurlijst met vele goede boeken. Zelfs na 20 jaar huishouden heb ik er nog vele dingen uit gehaald die direct toe te passen zijn.
Het enige kleine nadeel van het boek is dat de schrijfster soms ook taken inplant op de zondag. Maar ja, het is een kleine moeite deze in je agenda te verschuiven naar een dag die jou beter uitkomt.


Reacties

  1. Grappig, ik lees ook graag dit soort boeken. Leer ook eigenlijk uit elk boek wel iets bij. Zal naar deze titel dus eens uitkijken.

    Mijn persoonlijke toppers zijn toch 'Aan de slag met de Huishoudcoach' van Els Jacobs en 'Getting Things Done' van David Allen. Ik hoop in 2011 mijn huishouden op rolletjes te krijgen door een combinatie van die twee toe te passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, de boeken van Els Jacobs lees ik ook graag!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.