Gedicht - Manager van het gezin


"Een niet werkende moeder bestaat niet"

Hieronder een bemoediging voor alle moeders:
( lees het met een glimlach)


Ik ben de glazenwasser en de wasserij,
ik ben de tuinman, ik houd het netjes bij.
Geloof mij: heel dit raderwerk staat stil,
wanneer mijn moede arm eens niet wil.
Ik ben gepromoveerd: psychologie,
gewoon aan huis kreeg ik de theorie.
Soms is het mij of ik angstig droom
want ik ben ook pedagoog en econoom.
Ik ben de keeper, vang alles op,
en alle missers, die vallen op mijn kop.
Ik ben gezinshulp in mijn eigen huis,
allround verpleegster zonder kruis.
Ik ben de strijkmachien, de poetsmachien,
de zoek-eens-opmachien en ik-zie-het-nietmachien.
Ook ben ik kok, een kok met variatie,
maar niemand vindt dit eigenlijk een prestatie.
Je staat verbaasd waar een mens nog tijd voor vindt,
want ik kreeg zo nu en dan ook nog een kind.
En paste dat weer in het programma in,
want ik werd de babysitter en de min.
Ik ben de huiswerkcursus, onbetaald,
dus heb ik al mijn talen opgehaald.
En soms moet ik een spreekbeurt maken,
dat zijn dan de meer interessante taken.
U hoort het wel, ik ben me goed bewust
van de verantwoordelijkheid die op mij rust.
Ik ben uniek, meneer, en nimmer te vervangen,
achter ‘beroep’ vul ik dus netjes in:
‘Manager van het gezin’
in plaats van ‘zonder’ om mijn nek te hangen.




Reacties