Joni Eareckson kijkt naar de kansen om te evangeliseren

Soms kunnen getuigenissen van andere mensen enorm inspirerend zijn voor je eigen geloofsleven. Het verhaal van gisteren van Nick Vujicic was bemoedigend maar ook het verhaal van Joni en haar gevecht tegen borstkanker maakte op mij diepe indruk. Enkele stukken uit een interview met haar dat kort geleden is gehouden, raakten me.

Joni Eareckson Tada is sinds een duikongeluk op haar zeventiende ernstig verlamd. De laatste tien jaar lijdt ze aan chronische pijn die artsen niet afdoende kunnen bestrijden. En nu, op haar zestigste, vecht ze tegen borstkanker. Maar ze is ongebroken. De afgelopen maand verscheen haar nieuwste boek, waarin ze het  'mysterie van het lijden' bij de kop pakt. "Mijn kijk op zaken als lijden en genezing is niet veranderd, ondanks alle lichamelijke ongemakken die ik te verduren krijg", zegt ze.
"Gelukkig niet. Ik ben de hele Schrift nagegaan toen ik verlamd raakte. Had ik iets over het hoofd gezien? Ik heb hetzelfde tien jaar geleden gedaan, toen ik werd geconfronteerd met chronische niet te bestrijden pijn. En ik heb het nu opnieuw gedaan. Maar Gods Woord verandert niet omdat God niet verandert. Hij is nog steeds dezelfde". 
Joni zegt zelfs: "Op een bepaalde manier heeft het lijden mij goed gedaan. Dat klinkt misschien raar, maar het heeft me dichter bij Jezus gebracht. Ook nu weer, nu ik met borstkanker geconfronteerd ben. Ik heb eigenschappen in het karakter van Jezus ontdekt, die ik een jaar geleden of zelfs zes maanden geleden niet had opgemerkt. Het vertelt me dat ik nog steeds aan het groeien ben."

Opmerkelijk is wat Joni zegt over haar kansen om te evangeliseren."God belooft mij dat ik alles krijg wat ik nodig heb om mijn taak uit te voeren. En kijk eens wat een geweldige kansen ik door mijn borstkanker heb gekregen. Iedereen in het ziekenhuis, de mensen van de röntgenafdeling, iedere dokter, iedere secretaresse, iedere assistent, iedere verpleegster, iedereen die ik ontmoet bij mijn behandeling, het zijn allemaal mensen die Jezus nodig hebben. Het is verbazingwekkend hoeveel nieuwe kansen ik heb gekregen om met mensen over Jezus te spreken. Ze staan open voor wat ik zeg over mijn vertrouwen in God. Ik krijg geweldige kansen om hen op Jezus te wijzen. Dat zou zonder mijn borstkanker niet gebeurd zijn."


Reacties