Laat hij die roemt, roemen in de Heer

John Piper is inmiddels wereldberoemd. Mensen zijn vaak vol lof over de theoloog. Maar hoe ga je daar zelf mee om? Hoogmoed ligt op de loer. "God houdt zich bezig met het nederig houden van mensen, niet wijzelf. U kunt verwachten dat God wil dat u zich herinnert dat u God niet bent en dat u Hem hard nodig heeft," zegt predikant John Piper hierover.

"Je kunt het gevoel dat er een scheiding bestaat tussen het publieke en privé-leven. Ik heb geleerd om met mijn beperkingen om te gaan en de weinige dingen die ik kan doen die zo goed mogelijk uit te voeren. Ik denk altijd goed na over wat ik niet kan doen. Ik geloof dat God ons zwakheden geeft en ons leidt door het dal van de schaduw van de dood. Vervolgens breekt het ons op. God wil ons op deze wijze nederig houden.
Ik zou ook willen zeggen dat we geloven in een bepaalde visie op Gods soevereine genade. Er is in ons niets in u of mij dat neigt naar God. Hij heeft u gekozen en geeft ons volledige vrijheid. Dit is onze theologie: onvoorwaardelijke verkiezing, wedergeboorte, verzoening. Onze theologie is zo bedoeld dat niemand vol lof zou zijn over zichzelf in de aanwezigheid van God. Laat hij die roemt, roemen in de Heer. Het kruis is goed nieuws en laat zien hoeveel ik geliefd ben en dat het gratis is. God geeft u een theologie waarin Hij zo massaal in het centrum staat, dat u niet eens zou denken dat u daar in zou kunnen bestaan," aldus Piper.



Reacties